BREDA – Oreo’s zijn in talloze smaken verkrijgbaar, maar in het bitesize-segment zagen we ze nog niet. Tot drie jaar geleden Oreo Crunchies op de markt kwamen. Ideaal voor to go, maar ook in de bioscoop is het een succes. Er was naast chips, chocolade en popcorn namelijk nog geen koek te vinden. Channel development manager Ymke van Wieren en Pascal Koning, accountmanager OOH bij Mondelez Nederland, kijken terug op de succesvolle introductie. Product: Oreo Crunchies Fabrikant: Mondelez Nederland
Gefeliciteerd met het winnen van De Classique. Kun je uitleggen waarom dit product na drie jaar nog zo’n succes is?
Van Wieren: “Vanaf de lancering van Oreo Crunchies is de out-of-homemarkt voor ons een belangrijke focus geweest. In de categorieën chocolade, zout en snoep waren munching producten al langere tijd omzetdrijvers, maar in de categorie biscuit ontbrak het nog aan een goede invulling. De Oreo-koekjes in kleiner formaat en in handige stazak passen perfect bij de behoefte van de consument onderweg of bijvoorbeeld bij de film. Daarnaast zorgt het bekende Oreo-merk met de krachtige merkactivaties, zoals de samenwerking tussen Oreo en Xbox, voor omzetgroei van de categorie. De opgebouwde distributie in vele verschillende kanalen heeft ervoor gezorgd dat de Oreo Crunchies alom bekend zijn geworden bij Nederlandse consumenten.”
Hoe hebben jullie afnemers aan dit succes bijgedragen?
Koning: “Vanaf de start hebben wij nauw samengewerkt met verschillende belangrijke stakeholders om van de lancering een succes te maken. Denk aan brainstormsessies om kanaalspecifieke activaties op te zetten. Zoals het aankleden van de AH to go-IJhal, activeren van Oreo Crunchies tijdens de populaire Ladies Nights, en het weggeven van leuke Oreo-goodies bij bioscopen.”
Welke rol speelt innovatie in de koekcategorie?
Van Wieren: “Met Oreo Crunchies, maar bijvoorbeeld ook met Milka Mini’s, Bastogne Mini’s en Mikado heeft Mondelez Nederland een flink aantal innovaties gelanceerd om het bitesizes-segment in de koekcategorie vorm te geven. Hiermee hebben we een nieuwe snackingcategorie kunnen toevoegen in verschillende kanalen; de Crunchies hebben bijvoorbeeld gezorgd dat de consument naast chocolade, chips en popcorn ook kan kiezen voor een koekje bij de film in de bioscoop.”
Productontwikkeling gaat gepaard met uitdagingen, waar zijn jullie tegenaan gelopen?
Koning: “Distributie opbouwen in het out-of-homekanaal kost over het algemeen tijd, waarbij data en inzichten een limiterende factor zijn. In het geval van Oreo Crunchies verliep dit relatief goed, echter zien we nog steeds mogelijkheden om de Oreo Crunchies breder verkrijgbaar te maken in het out-of-homelandschap. Een totaal nieuwe productgroep (biscuit) toevoegen aan het bestaande munching assortiment is een groot succes gebleken, en we zullen dit in de komende jaren nog verder uitbouwen.”
Wat gaan jullie doen om over drie jaar nog steeds als succesvol product in het schap te staan?
Van Wieren: “Uiteraard zullen wij ook in de komende jaren onze impactvolle Oreo-merkactivaties blijven doorvertalen in out-of-homekanalen, waar de Crunchies een belangrijke rol in zullen spelen. Naast de succesvolle lancering van Oreo Crunchies zijn we inmiddels gestart met het uitrollen van twee Milka Mini’s om het biscuit-munchingmoment in out-of-home verder uit te breiden. Mondelez Nederland is de juiste partner om dit succes samen verder uit te bouwen.”
Het product is door ondernemers uit het out-of-homekanaal tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
Koning: “Wij zijn zeer vereerd door de positieve reacties vanuit de verschillende kanalen (bioscopen, convenience, petrol en groothandels) en zetten onze samenwerking graag voort door ook komend jaar weer tailormade ondersteuning in te zetten met onze verschillende partners. Bedankt voor jullie support en waardering.”