NIEUWVEEN – Wat zullen fabrikanten in 2021 aan de ontwikkelingstafel hebben gedacht? Wanneer kunnen we onze nieuwste producten aan de markt presenteren? Zullen we de introductie uitstellen of niet? Het was wederom een coronajaar: 2021. En dat virus maakte het de out-of-homemarkt niet makkelijk. Noodgedwongen de horeca dicht en allerlei andere maatregelen zorgden ervoor dat de branche niet kon draaien zoals normaal. Dat had ook invloed op de innovatiekracht dat jaar.
De hoeveelheid innovaties in 2021 was beduidend minder dan precorona, dat is logisch. Er was nog veel onzekerheid over de ontwikkeling van het coronavirus. Begrijpelijk dat velen de innovatieplannen op de plank hebben gezet voor een later moment. Toch zijn er ook fabrikanten die zich niet hebben laten kennen en ervoor zijn gegaan: de plannen verder uitwerken en een nieuw product introduceren. Coronacrisis of niet!
De sprong wagen
Als we terugkijken naar de Beste Introducties van 2021, een andere award van Out.of.Home Shops, dan zien we dat er toch best wel wat fabrikanten de stap hebben genomen om de plannen uit te voeren. Van Lotus Biscoff en Ben&Jerry’s Peace Pop ijs tot bio servetten en placemats van Duni. Het was dan misschien niet het meest eenvoudige jaar om een introductie op de markt te brengen, het werd wel gedaan. Dat is een applaus waard! Toch is niet ieder product nog verkrijgbaar. Dat kan diverse redenen hebben, zoals tegenvallende verkopen of de gevolgen van jawel, het coronavirus.
Jury
Het uitreiken van de Classique-award hebben we mede te danken aan de geweldige jury. Een fantastische groep ondernemers en formules uit het out-of-homekanaal neemt ieder jaar de tijd en moeite om eens te kijken welke producten nog steeds succesvol op het schap staan. Zij beoordeelden de genomineerde producten (gepresenteerd in de editie van oktober). Heel hartelijk bedankt voor jullie medewerking! Vakblad Out.of.Home Shops én de winnaars van deze award waarderen jullie mening.
Tot volgend jaar!
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.