myPOS.jpg

Veel ergernissen bij betalen in de horeca

AMSTERDAM – Nederlanders houden van een terrasje pakken en genieten van het mooie weer. Waar ze zich het meest aan storen is een slechte betaalervaring. Hier kunnen horecaondernemers dus juist punten scoren bij klanten, of de ervaring verpesten.

Redactie |

Betaaloplossingen-aanbieder myPOS Nederland liet door onderzoeksbureau Multiscope onderzoeken wat de betaalervaringen zijn van 1000 Nederlanders. Hier kwam de grootste ergernis naar voren. Uiteraard verwachten we in ons land overal te kunnen pinnen. Voor iets meer dan de helft van de ondervraagden is net niet kunnen pinnen de grootste ergernis, op de voet gevolgd door het lang moeten wachten op de rekening. Op de derde plaats staat het opgejaagd worden met het pinapparaat, dus al moeten afrekenen voordat de klant zelf om de rekening heeft gevraagd. Het niet makkelijk kunnen splitten van de rekening en zelf naar de bar moeten om af te rekenen staan op de plekken vier en vijf.

Bedrag checken
Ondanks dat het contactloos betalen snel en efficiënt gaat, kijken acht op de tien Nederlanders het bedrag op het pinapparaat na op juistheid. Bijna de helft van de ouderen doet dat tegenover slechts 21% van de jongeren. Ook regionaal zit er verschil. In de grote steden wordt vaker het bedrag gecheckt dan in de noordelijke provincies. Een op de tien ondervraagden controleert nooit het bedrag en betaald zonder te kijken.

Fooi
En dan is er nog de fooi. Iets minder dan de helft van de gasten geeft de fooi nog contant in de verwachting dat het bedrag dan zeker bij de bediening terecht komt. Langzaam maar zeker wordt het ook steeds gebruikelijker dat er op het pinapparaat fooi-suggesties worden gedaan. Een op de vijf Nederlanders zegt dan juist vaker fooi te geven als er een percentage en bedrag wordt voorgesteld. Bijna 70% bepaald liever zelf de hoogte van de fooi.

Betaalervaring als visitekaartje
“Net zoals de eerste indruk telt, is ook de laatste indruk van een terrasbezoek belangrijk: het betaalmoment. Een vlotte betaalervaring zorgt voor tevreden gasten, kortere doorlooptijden en betere fooien. Horecaondernemers die slim inspelen op de wensen van hun gasten kunnen hier dit seizoen hun voordeel mee doen”, zegt Chris Brillouet, country manager myPOS Benelux.

Bron: Out.of.Home Shops