Het liefst zou ik bij deze editie confetti meesturen, maar we weten allemaal dat het een ontzettende troep geeft. Ik nodig je van harte uit om de slingers op te hangen en een feestje te vieren. Ons vakblad, Out.of.Home Shops, bestaat namelijk 25 jaar. Wat een enorme mijlpaal!
Je kunt je heel goed voorstellen dat dit voor uitgeverij Ondernemers Pers Nederland (OPN) een belangrijk moment is om bij stil te staan. Zoals je van ons bent gewend, hebben we in iedere editie een special en vanzelfsprekend is dat deze keer ons jubileum.
In de afgelopen maanden hebben we veel gebrainstormd over hoe we deze editie gingen aanvliegen. Wat gaan we wel en niet benoemen? Wie laten we aan het woord? En gaan we het echt alleen hebben over ons blad, of ook over de branche? We kunnen ons heel goed voorstellen – en stiekem weten we het ook een beetje – dat een groot deel van onze lezers al heel wat jaren meegaat. Dat is ook de reden dat we ervoor hebben gekozen om niet alleen terug te blikken op 25 jaar Out.of.Home Shops , maar ook om de ontwikkelingen en trends uit de branche onder de loep te nemen.
Het was al gauw duidelijk dat onze uitgevers, Katja en Inez Riethof, aan het woord komen in deze jubileumuitgave. Zij zijn tenslotte degenen die hebben meegemaakt hoe hun vader, Arie Riethof, een gat in de markt zag voor een vakblad voor de out-of-homebranche. Er volgden jaren waarin Arie, ondersteund door zijn dochters, Out.of.Home Shops liet groeien tot een succesvol maandelijks vakblad. Zij werden een zakelijke drie-eenheid. Een groot verdriet was, en is het nog steeds, dat Arie in april 2022 overleed. Hij heeft zijn kindjes, de vakbladen Out.of.Home Shops en Levensmiddelenkrant , met een goed hart achtergelaten: Katja en Inez leiden het bedrijf met veel liefde, passie en kracht. Ik weet zeker dat Arie ontzettend trots is op hoe deze topvrouwen het doen! En ik vind dat ik dat best mag schrijven in deze speciale editie. Hoe verdrietig Aries overlijden ook is, dit hoort wel bij 25 jaar Out.of.Home Shops .
Dat brengt mij gelijk bij het volgende onderwerp van dit jubileum: het heden en de toekomst. Als je vakblad al 25 jaar bestaat, dan is dat een memorabel moment en daar hoort terugkijken natuurlijk bij. Het biedt ons als uitgeverij eveneens de gelegenheid om naar het heden en de toekomst te kijken. De branche verandert ontzettend snel: veel uitdagingen, maar ook kansen. In een tijd waarin geopolitieke ontwikkelingen de levensmiddelenindustrie raken, is het van belang dat er voldoende informatievoorzieningen zijn. Brancheorganisaties zijn daar een mooi voorbeeld van, maar ook vakbladen als Out.of.Home Shops . We delen én duiden het nieuws, duiken in de laatste ontwikkelingen en laten veel ondernemers aan het woord. Dat laatste is vooral een succes: stiekem willen we allemaal in de keuken van een ander kijken, zeker als het gaat om uitdagingen waar iedereen tegenaan loopt. Kortom, een veranderende branche, maar altijd op je deurmat: Out.of.Home Shops , ook de komende 25 jaar!
PS: Niet alleen ons jubileum komt aan bod in deze uitgave, ook blikken we vooruit naar de Horecava, presenteren we de winnaars van De Classique én hebben we het uitgebreid over samenwerkingen. Een uitgave die je dus moet lezen!
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.