Roger Bloem 2.jpg Roger Bloem is food- en horecamarketeer.

Column: Meer filialen dan likes op social. Maar is dat erg?

Wat hebben Salsa Shop, Sushito en Burger Bar met elkaar gemeen? Ja, het zijn allemaal succesvolle fastcasualconcepten met meerdere filialen in Nederland. En ze hebben alle drie meer dan vijfduizend volgers op Instagram. Maar tegenwoordig krijgen deze succesvolle formules nog maar zo’n tien likes per post.

Roger Bloem |

Tien likes per post! Dat klinkt natuurlijk dramatisch. Salsa Shop heeft zelfs meer filialen dan dat het likes krijgt. Wordt dit dan een stuk over hoe slecht deze merken het doen op social? Absoluut niet! En ga ze ook niet vertellen dat ze iets beter moeten doen.

Als horecamarketeer en foodblogger praat ik elke dag wel met ondernemers over hun marketing. En wanneer het over marketing gaat, begint men al snel over social media. Alsof niets anders telt. ‘Ik moet echt vaker posten’ is een veelgehoorde uitspraak. En de meestgestelde vraag: “Denk je dat wij op TikTok moeten?” Natuurlijk kan een TikTokrij rondom je pand een droom voor een ondernemer zijn. Maar ik ben blij dat er meerdere routes zijn naar een succesvolle foodformule.

Het algoritme op de socialmediaplatformen heeft steeds meer invloed op wat we daar te zien krijgen. We zien in toenemende mate content op basis van onze interesses in plaats van wie we volgen. Concepten als Salsa Shop of Sushito zijn voorbeelden van merken met duizenden volgers die niet eens aan tien likes komen, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Gelukkig staan likes niet gelijk aan omzet en krijgen concepten met goede producten en een goede service uiteindelijk de waardering die ze verdienen. Wellicht niet via de eigen sociale kanalen. En een niet-gesponsord endorsement lijkt mij ook al lastig. Welke normale ziel heeft immers ooit een burrito goed op de foto weten te zetten ;).

Maar concepten die goede, lekkere producten serveren met een goede service, die krijgen terugkerende gasten. En mede door mond-tot-mondreclame en dankzij de service van partijen als Google en Uber Eats ook vele reviews. Salsa Shop doet het met zo’n achthonderd tot twaalfhonderd Google-reviews per filiaal fantastisch.

Laten we eens inzoomen op Salsa Shop. In tien jaar tijd groeide de keten uit van één zaak op de Amstelstraat in Amsterdam naar zestien vestigingen in Nederland. Het succes van deze formule zit hem vooral in verse producten, efficiënte werkprocessen en snelle service. Dit houdt de drempel om snel iets te halen laag en zorgt voor veel tevreden en hopelijk terugkerende gasten.
Het concept blijft innoveren in techniek en plaatste bijvoorbeeld bestelzuilen vlak voor het raam om zo de drempel om te bestellen te verlagen. Het zorgde voor een flinke groei in transacties. Voornamelijk in de doelgroep tot 18 jaar. Maar het heeft ook nog eens een positieve impact op de gemiddelde besteding. Hetzelfde zie ik gebeuren bij Sushito en het wok-concept Wok To Go.

Ik zeg niet dat je als ondernemer of marketeer gelijk je Instagram-account hoeft te verwijderen. Maar je blijft er goed aan doen om te kijken waar je gasten vandaan komen. Als je Insta-account goed vertegenwoordigt waar je voor staat, hoef je echt niet om de dag iets te posten. Wellicht heeft wat meer aandacht voor de uitstraling van het pand of het aantal reviews op Google en bezorgplatformen vele malen meer impact.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.