AMSTERDAM – De grootste horecabeurs van ons land ligt alweer achter ons. Vier dagen lang stond de RAI in onze hoofdstad in het teken van de 67ste editie van de Horecava. Meer dan 67.000 horecaprofessionals bezochten de beurs met bijna 700 exposanten.
Zoals altijd is de Horecava een overdaad voor de zintuigen. Overal wordt gekookt, gepraat, onderhandeld en geïnspireerd. Naast de vele stands van fabrikanten, groothandels en leveranciers zijn er kookwedstrijden, lezingen en presentaties. In elk gangpad wordt de bezoeker wel een hapje of een drankje aangeboden om te proeven. Standhouders staan te popelen om hun allernieuwste producten te laten zien en te ervaren, of dat nu onder food valt, of een grote machine is die het leven van horecamensen makkelijker moet maken.
Minor Figures
Minor Figures stond op de Horecava met Minor Figures Barista Oat. Dit is een nieuw product op de Nederlandse markt. Het is een 100% plantaardige en veganistische haverdrank met een B Corp-certificering. “We hechten veel waarde aan duurzaamheid”, aldus Ron Ritmeijer, chief milk officer bij Minor Figures. Er is bewust gekozen voor haver om de beste smaak te garanderen.
The Fryer Company
Op de stand van Techno Horeca liet fabrikant en ontwikkelaar The Fryer Company een andere primeur zien die een oplossing kan zijn voor het personeelsprobleem: een volledig autonome patatbaklijn. De machine wordt aangestuurd door het kassasysteem en kan tot 200 kilo patat per uur bakken. Het doseersysteem kan zowel met bevroren als verse patat overweg. Volgens ontwikkelaar Ruben van Laarhoven is juist verse patat een uitdaging door het kleven en de breekbaarheid en hebben ze daar een prima oplossing voor gevonden. Het enige dat door mensen moet worden gedaan, is bijvullen van de buffer, die 80 kilo verse patat kan bevatten, en uitserveren.
Remia
Sausfabrikant Remia viert dit jaar zijn 100-jarig bestaan. Remia wilde nog niet verklappen welke mooie grote actie er aankomt om dit te vieren. Naast een consumentenactie worden er andere activaties gedaan samen met de retail- en het foodservicekanaal. Er zijn genoeg ideeën. Op de stand liet het bedrijf de nieuwe dispenser zien voor de horeca en nieuwe smaken in de plantaardige lijn Like!Mayo die overigens volledig allergenenvrij is.
Van Gelder
Op de Horecava presenteerde Van Gelder voor het eerst zijn nieuwe plantaardige rookworst. Dit deed het bedrijf door klanten een stukje worst te laten proeven met wat hutspot en vegetarische spekjes. De nieuwe worst voldoet alvast aan de regelgeving rondom rookaroma’s van 2026. Hoe kan dat dan toch hetzelfde smaken? “Dat is natuurlijk geheim van de chef”, lachte commercieel directeur Anton van Gelder. “De rookworst is gemaakt van doperwten en tarwe en het velletje van zeewier.”
Livit, Benjamin Calleja
We waren onder de indruk van de presentatie van Benjamin Calleja, oprichter van Livit, op het FSIN Brunchcongres. Daar vertelde hij hoe zijn bedrijf in de eigen restaurants technologie, inrichting en operationele efficiency op zijn kop zet om de gastervaring te optimaliseren. Livit heeft meer dan 15.000 restaurants ontworpen voor een hele reeks aan ketens en opende de eigen restaurants om zaken beter te begrijpen en te onderzoeken. Zijn advies: meet alles, maar dan ook werkelijk alles, en gebruik die data om goede beslissingen te nemen. Ons advies: bekijk de presentatie van Calleja op YouTube.
Eversys
Op de stand van Eversys stond een primeur, een volledig autonome koffiestand met een heuse robotarm. Ontwikkeld door Keith Tan uit Singapore, is het een antwoord op het personeelstekort. Ella, zoals de kiosk heet, is uitgerust met Eversys-koffiemachines, die bediend worden door een robotarm. Bestellen kan via een app of via een bestelscherm op de kiosk. Extra handig: alleen degene van wie de koffie is, kan het desbetreffende luikje openen met een QR-code. Alle koffie-varianten zijn mogelijk en de kiosk heeft een voorraad voor minimaal een hele dag.
Bikl
Op de stand van Bidfood was Bikl te vinden. Dit bedrijf richt zich op verse, ingemaakte en gefermenteerde producten. Tjebbe van Meesteren heeft het recent overgenomen van oprichter Arend van den Berg. “Hij wilde fermenteren weer op de kaart zetten. Hij begon toen met alleen augurken, maar inmiddels hebben we ook allerlei andere producten”, aldus Van Meesteren. Naast de gefermenteerde producten heeft Bikl ook inmaak zoetzuur om direct (rest)groente in te maken. “Dat maakt niemand anders.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.