SPIJKENISSE – Holy Moly is een restaurant, gevestigd in de molen in Spijkenisse, gerund door het ondernemerspaar Michael en Darcie Ooijens. Het restaurant opent zijn deuren voor gasten op 2 mei. Darcie zal samen met Patrick de Zoete de leiding nemen. Het restaurant hanteert het concept van shared dining, waarbij gasten zolang mogen blijven als ze willen.
Hoewel Ooijens nog geen ervaring heeft in de horeca, brengt ze wel waardevolle ervaring mee uit de zorg. “Ik heb 32 jaar in de zorg gewerkt, in diverse branches: van kraam- en bejaardenzorg tot palliatieve zorg en thuiszorg. De laatste twee jaar werkte ik in het Spijkenisse Medisch Centrum op de afdeling cardiologie en pijnpoli. Dit avontuur is heel iets anders voor mij, maar ik heb in de zorg wel veel geleerd over gastvrijheid, wat nu goed van pas komt in de horeca. Alles wat ik nog niet kan, leer ik van Patrick”, aldus Ooijens.
Hobby
Patrick de Zoete is de manager van Holy Moly en heeft wel een achtergrond in de horeca. “Als hobby werk ik al elf jaar achter verschillende bars. Daarnaast heb ik voor diverse ketens gewerkt, maar altijd naast mijn baan in de techniek. Ik heb daar verschillende managementfuncties gehad, hoewel het in de horeca natuurlijk heel anders gaat. Toen het idee voor dit restaurant op mijn pad kwam, besloot ik volledig in dit project te duiken. Ik hoop iets leuks en bijzonders neer te zetten in Spijkenisse”, vertelt De Zoete.
Het idee om een restaurant te beginnen ontstond niet uit het niets. Het Ooijens-stel wilde altijd al iets in de horeca beginnen, maar toen de kinderen klein waren, was dit niet haalbaar. Inmiddels zijn de kinderen ouder en kan het plan doorgezet worden. “Michael is op de achtergrond betrokken, maar Patrick en ik zullen samen Holy Moly opzetten”, legt Ooijens uit. De situatie leende zich nu ook voor zo’n nieuw avontuur, geeft de kersverse ondernemer aan. “Michael en ik wonen sinds twee jaar in Spijkenisse. Hij heeft hier altijd gewoond en gewerkt, maar later verhuisden we naar Brabant. Hij was bij terugkeer in Spijkenisse verrast dat er in al die tijd niks vernieuwends bij was gekomen. We zagen dit als een mooie uitdaging om hier iets nieuws te beginnen.”
Molen bekend punt
Toen de molen te koop kwam, werd het idee concreet. “We hebben samen met experts goed gekeken naar de haalbaarheid en kwamen tot de conclusie dat Spijkenisse behoefte heeft aan vernieuwing. We wilden niet zomaar een restaurant, maar iets dat men hier nog niet kende. De volgende stap was het uitbrengen van een bod, en dat werd geaccepteerd. Zo werden we eigenaar van een hele mooie molen. Het is een bekend punt in Spijkenisse en de omliggende regio. In 2010 werd de molen opgehoogd, waardoor het restaurant inmiddels vijftien jaar oud is. Voorheen fungeerde de locatie als pannenkoekenhuis. Daarna werd er nog een ander concept in uitgeprobeerd, maar zij kregen te maken met de gevolgen van corona. De vorige eigenaar verhuurde de molen daarna tijdelijk voor feesten en partijen, maar besloot uiteindelijk de molen te koop aan te bieden”, zegt Ooijens.
Op de eerste twee verdiepingen van de molen kunnen de gasten straks eten. Op de tweede verdieping komt naast een vide en vergaderruimte ook een museum over de molen. De andere vier verdiepingen zullen als molen gebruikt worden. “Molenaar Jan blijft als hobby de molen draaien om de benodigde subsidies en premies te behouden. Zo moet de molen bijvoorbeeld zestigduizend wentelingen per jaar maken. Jan wil dat met alle liefde en plezier blijven doen, wat fijn is. Wij zijn namelijk geen molenaars en hebben geen ervaring met dit proces”, legt Ooijens uit. De molen is gunstig gelegen. “Het is een locatie die je niet kunt missen; je komt er vanuit elke richting van de snelweg bij. Bovendien wordt er veel nieuwbouw gepland voor 2026, en we zitten ook tegenover een theater”, verduidelijkt Ooijens.
“Dit biedt ons veel kansen om in te spelen op de ontwikkelingen in de omgeving”, voegt De Zoete toe.
Het restaurant hanteert het concept van shared dining. “Overdag bieden we een gevarieerde lunchkaart aan, die niet te uitgebreid is. Vanaf zes uur ‘s avonds starten we met shared dining. Op de menukaart staan kleine gerechtjes die variëren van Aziatisch en Portugees tot Hollands, en het idee is dat deze gedeeld worden. Dit omvat zowel voorgerechten als desserts. Op vrijdag- en zaterdagavond hebben we bovendien een huis-dj. Daarnaast organiseren we speciale avonden, zoals een Ladies Night en een Hollandse Avond, om voor voldoende variatie te zorgen”, legt De Zoete uit.
Ooijens: “Ons doel is om gasten een fijne eetervaring te bieden, met uitstekende service. We willen dat je op vrijdag- en zaterdagavond kunt blijven genieten van muziek en een cocktail. Wij vinden het zelf heel jammer als we ergens eten en dat je vervolgens niet kunt blijven zitten. Daarom is er geen tijdslimiet aan ons shared dining concept. Gasten hoeven niet te haasten om hun maaltijd binnen twee uur naar binnen te schrokken, omdat de tafel opnieuw verkocht wordt, maar kunnen hun tijd nemen. Onze doelgroep is breed, maar we verwachten dat het vooral mensen boven de 25 zullen zijn.”
Opening
De officiële opening van Holy Moly vindt plaats op 2 mei, maar op 28 en 29 april wordt er al een ‘friends & familydag’ georganiseerd. Tijdens deze dagen mag al het personeel maximaal twee personen uitnodigen om te komen eten. “We gebruiken deze dagen om alles in de praktijk te testen. We willen ervoor zorgen dat het vlekkeloos verloopt voor onze eerste gasten. Na deze proefdagen ontvangen de bezoekers een enquête, zodat we eventuele laatste verbeterpunten voor 2 mei kunnen doorvoeren. Van 2 tot 8 mei hebben we ook nog gelegenheid om wat extra te oefenen. In deze periode krijgen alle gasten 15% korting als compensatie voor mogelijke onvolkomenheden. De officiële grand opening vindt plaats op 9 mei. We kleden het restaurant dan feestelijk aan en er komt gelijk een dj die mensen entertaint tijdens het dineren. Verder is er op 30 april nog een dag voor collega-ondernemers en andere genodigden”, vertelt De Zoete.
Interieur
Holy Moly heeft in totaal 88 couverts binnen en 70 couverts buiten. “Binnen is er een benedenverdieping met een bar en daarboven bevindt zich een vide met plaats voor 24 extra mensen, inclusief de 88 couverts op de begane grond. De vide is op maat voor ons gebouwd door Concours Projectbouw uit Ridderkerk. De keuken moet nog verbouwd worden. Dat doet Bouter. Daarnaast krijgen we een terras, dat momenteel nog niet gereed is. We hopen het snel te openen, maar het zal waarschijnlijk niet gelijktijdig met de officiële opening zijn”, legt Ooijens uit.
Voor het interieur zijn de hoofdkleuren mosgroen en een tint oranje. “Het is een chique uitstraling”, aldus De Zoete. “De Arend uit Rotterdam heeft dat voor ons gedaan. Zij hebben geholpen met het lichtplan, de aankleding en de kleuren. Op de bolling van de molen aan de binnenkant komt een hele grote moswand met een uitgeponste molen en ons logo in neon. Het plafond is gespoten met zwart papier-maché, de lampen zijn goud, en de muren zijn verlicht met gouden en zwarte muurlampen. Er is een dj-booth onder de trap en we hebben gekozen voor lage tafels, aangevuld met een paar banken naast de stoelen”, zegt De Zoete.
Training
Met de verbouwingen lopen Ooijens en De Zoete op schema en dat is maar goed ook, want de laatste periode willen ze het personeel trainen. “De week van 21 tot en met 25 april gaat dat gebeuren. Denk aan kassatraining, koffietraining, et cetera. Er komt wel personeel dat al ervaring heeft in de horeca, maar niet iedereen heeft een keer met een dienblad gelopen of achter de bar gestaan. Voor de bartraining komt Marco Pit van Van der Knaap een training geven”, legt De Zoete uit. Van der Knaap is een van de leveranciers van Holy Moly, net als Sligro. “We willen in de toekomst ook kijken naar lokale leveranciers, maar daar wachten we nog even mee. Iedereen wil wat van je als je een zaak opent, dus dit is de basis waar we mee beginnen”, geeft De Zoete aan.
Verhuur
Holy Moly biedt verschillende mogelijkheden voor verhuur. Zo is er op de eerste verdieping een vergaderzaal beschikbaar die gehuurd kan worden. Hier is ruimte voor twaalf mensen. Ook kan een deel van het terras of het restaurant gehuurd worden, en in sommige gevallen zelfs de gehele accommodatie. De ondernemers benadrukken echter dat het belangrijk voor hen is om het restaurant voornamelijk open te houden voor hun gasten. “We hebben al een keer een bruiloft op een dinsdag gepland, maar we zijn op dinsdag normaliter gesloten, dus dat scheelt. Daarnaast hebben we een keer een verjaardag op zondagmiddag. Dan wordt het terras aan de voorkant afgehuurd en hebben we dus wel nog een groot gedeelte van het restaurant beschikbaar voor onze gasten”, aldus Ooijens.
Positief
Of ze met andere ondernemers hebben gesproken om ervaringen uit te wisselen? “Zeker. Ik ken eigenlijk alle ondernemers die hier een restaurant hebben. Ik heb hen gevraagd naar tips en tricks. Iedereen vindt het heel tof wat we gaan doen. De restaurants in Spijkenisse draaien heel goed, die vinden afwisseling alleen maar leuk en ze zijn positief over dat er wat nieuws bijkomt”, zegt De Zoete.
“Michael en ik komen regelmatig in de uitgaansgelegenheden hier. We vinden het heel gezellig om iedereen te ontmoeten en dan hoor je alleen maar positieve dingen. Mensen willen een kijkje nemen en hebben oprecht interesse. We gaan iets anders doen. Wij hoeven daarom niet bang te zijn voor de concurrentie, want die is er eigenlijk niet”, besluit Ooijens.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.