EDE – Faciliterende wetgeving vanuit de overheid, samen met een aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), is nodig om het gebruik van biologische producten te verhogen. Zo stelt het Food Service Institute Nederland (FSIN). Ook zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. FSIN: “Verbinding maken is de sleutel voor succes.”
Dit is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft laten doen door The Food Research Company (TFRC), in samenwerking met het FSIN. Onderzocht werd hoe een groter aandeel van biologische producten in de horeca gerealiseerd kan worden, zodat het groeit van niche naar nieuw normaal.
Kip-ei vraagstuk
Er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van biologische producten in de horeca omdat het nog steeds als nichemarkt wordt gezien en biologisch als complex wordt ervaren. Ook is er vanuit de consument onvoldoende vraag naar deze producten waardoor de horeca vindt in een kip-ei vraagstuk te zitten: er is geen vraag bij de gast en dus komt er geen vraag vanuit de horeca naar de groothandel. Ook kampen horecaondernemers al met veel andere uitdagingen zoals hoge, stijgende kosten, verdienmodellen die onder druk staan en personeelsschaarste. Deze uitdagingen prevaleren boven biologisch aanbod.
Groeikansen voor biologische markt
Toch zijn er ook groeikansen voor biologische producten, zo stelt het onderzoek van TFRC en het FSIN, met name omdat consumenten biologisch met kwaliteit, duurzaamheid en gezondheid associëren. Dit biedt kansen voor de ondernemers om hun kwaliteitsstandaard te benadrukken en om van biologisch een ‘nieuw normaal’ te maken. Biologische producten collectief omarmen is een eerste stap. Daarnaast is faciliterende wetgeving vanuit de overheid, in combinatie met een aanmoedigingsbeleid door het ministerie nodig. Zo kan de horecasector een flinke slag slaan in duurzaamheid en het imago van biologisch te verbeteren.
Vanmiddag presenteert het FSIN de bevindingen van het onderzoek tijdens een congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca.
Bron: Out.of.Home Shops