AMSTERDAM – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde vanochtend op de Horecava de terugblik op het horecajaar 2024 en een vooruitblik op 2025. Hier komen onder meer de hoofdthema’s voor 2025 aan bod: werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap.
Op de Horecava is KHN te vinden in hal zeven bij standnummer 07.350. De persconferentie begint nog voordat de beurs officieel geopend is. De meeste standhouders zijn nog volop bezig met opbouwen. Bij aankomst is er een ontbijtje beschikbaar: yoghurt, vers fruit en broodjes met beleg. Ook kan er genoten worden van een cappuccino of espresso en sinaasappelsap. Marijke Vuijk, voorzitter van KHN, houdt de presentatie.
In 2024 steeg de omzet van de horecasector met 5% ten opzichte van 2023. Het volume daarentegen daalde wel met 0,5%. “Algeheel kunnen we hier heel erg tevreden mee zijn”, aldus Vuijk. De voorzitter weet de cijfers te verklaren aan de hand van de stijgende kosten van onder meer inkoop, energie en personeel, die ondernemers niet volledig kunnen doorberekenen aan hun gasten. Het volume van eet- en drinkgelegenheden toont wel een lichte stijging: 0,6%. De weersomstandigheden in het tweede kwartaal van 2024 hadden een negatieve invloed op de omzet en het volume.
Veerkracht
Het aantal horecabedrijven daalde van 44.389 naar 43.120. “Deze daling is al langer gaande. Dit zijn zowel faillissementen als vrijwillige bedrijfsbeëindigingen. De kosten zijn hard gestegen en de marges staan onder druk. Dit probleem zit vooral in het kostenplaatje en niet zozeer in de vraag. Er is nog steeds genoeg vraag”, vertelt de voorzitter. Ondanks de daling van het aantal bedrijven slaagde de sector er wel in om een gelijk volume te realiseren. Dit toont volgens KHN de veerkracht en efficiëntie van ondernemers.
Het aantal horecabanen lag in 2023 op 517.040, waarvan 30% werd ingevuld met een contract voor onbepaalde tijd. Er zijn nog geen cijfers over 2024. Het aantal contracten voor onbepaalde tijd neemt af. Er is steeds meer behoefte aan flexibiliteit. De helft van de medewerkers is tussen de 15 en 24 jaar oud. Horecawerknemers werken gemiddeld 21,5 uur per week. Daarnaast daalt het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt. In het schooljaar van 2022-2023 waren dit er nog 53.826 en in 2023-2024 nog maar 50.970. Het lijkt er al met al volgens de voorzitter op dat de spanning op de arbeidsmarkt blijft. “Vergrijzing en ontgroening gaan niet zomaar weg. We moeten mensen meer aan ons zien te binden.”
Spanning op de arbeidsmarkt
Ondanks de aanhoudende spanning op de arbeidsmarkt blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor dat meer dan driekwart van de werknemers tevreden tot zeer tevreden is over werken in de horeca. Het ondernemersvertrouwen blijft laag met een lichte kentering. Het consumentenvertrouwen stijgt wel. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de koopbereidheid toeneemt en dat consumenten minder negatief zijn over hun financiële situatie. Grootbanken verwachten in 2025 een omzetstijging van ongeveer 3% en een volumestijging rond de 1,5%.
Thema’s 2025
De belangrijkste thema’s van 2025 zijn: werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap. “Als het gaat over het thema werkgeverschap dan zijn we als KHN bezig met een Horeca Ontwikkel Platform dat in april van start gaat. Met dit platform willen we de aandacht vestigen op hoe mooi de branche is om in te werken. Duurzaamheid blijft daarnaast een belangrijk thema. KHN wil dat ondernemers goed op de hoogte zijn van de regels. Daarnaast willen we laten zien wat er mogelijk is op het gebied van het tegengaan van voedselverspilling en lokaal inkopen. We willen ondernemers enerzijds voorbereiden op toekomstige regels en anderzijds nieuwe mogelijkheden laten zien”, aldus de voorzitter.
Datzelfde principe wil KHN toepassen op het gebied van innovatie. “Voorbereiden en laten zien”, zegt Vuijk. “Bijvoorbeeld de mogelijkheden op het gebied van robotisering. Robots gaan de horeca niet overnemen. Er komen geen robots die een kamer kunnen schoonmaken, maar wel robots die ondersteuning kunnen bieden. Daarnaast is data ook erg belangrijk. Wij zijn een kennisknooppunt voor onze leden en willen informatie inzichtelijk maken. Het laatste thema is ondernemerschap. Op dit gebied speelt regeldruk een grote rol. Ondernemers hebben te maken met heel veel regels. Wij zijn hard bezig om dat terug te brengen. We hebben hiervoor ons eigen plan opgesteld dat we woensdag aan de Tweede Kamer gaan presenteren.”
Bron: Out.of.Home Shops