EDE – Naast alle stijgende kosten komt er voor horecaondernemers de komende jaren nog een forse kostenpost bij: logistiek. De kosten voor logistiek zullen volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en Topsector Logistiek de komende jaren behoorlijk toenemen.
Beide organisaties waarschuwen horecaondernemers hier rekening mee te houden en de logistieke kosten niet langer te negeren. Venstertijden, zero-emissiezones en de transitie naar elektrisch transport zijn allemaal uitdagingen die voor extra kosten zorgen.
Rapport
In het rapport ‘Foodservicelogsitiek in dichtslibbende binnensteden’ is alles in beeld gebracht. Gemiddeld worden de 52.000 eet- en drinkgelegenheden in ons land tot wel twaalf keer per week beleverd. Krappe venstertijden die opgelegd zijn door gemeenten om de leefbaarheid te vergroten, dwingen leveranciers meer voertuigen in te zetten om alles op tijd bij de klanten te krijgen.
De zero-emissiezones die per 1 januari in 14 steden zijn ingesteld en de daaraan gekoppelde transitie naar elektrisch vervoer zorgen ook voor meer verkeer. Elektrische vrachtwagens kunnen door een hoger eigen gewicht door de batterijen minder lading meenemen. Elektrische voertuigen zijn ook nog eens veel duurder in aanschaf. Die kosten zullen uiteindelijk ook doorberekend gaan worden. De netcongestie zorgt voor problemen in het aanleggen van laadcapaciteit, zowel bij de groothandels als in de steden zelf.
Prikkel
“Nadenken over het aantal leveringen in de week was nooit een noodzaak voor horecaondernemers”, zegt Anique Veldhuis-Grievink van het FSIN. “Tot laat in de avond bestellen en als vanzelfsprekend de volgende dag geleverd krijgen is voor hen de normale gang van zaken, die bovendien helpt de derving goed onder controle te houden. Minder vaak leveren vraagt een betere voorbereiding en organisatie en een andere werkwijze voor veel horecazaken. Bovendien bieden groothandels het dagelijks leveren aan hun klanten als service aan, omdat de concurrentie in de markt zo groot is. Horecaondernemers voelden dus tot voor kort geen prikkel om actie te ondernemen. Door de stijgende logistieke kosten, die vanzelfsprekend ook doorberekend worden in verkoopprijzen, verandert dat. Ook de opkomst van foodretailspelers die leveren aan foodserviceondernemers, helpt daarbij. Horecaondernemers zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze hieraan geen aandacht schenken.”
Bron: Out.of.Home Shops