sushi-8113165_1920.jpg

Gemaksgeneraties houden hand op de knip

EDE – Consumenten aten in 2024 aanzienlijk minder buiten de deur. Zelfs de gemaksgeneraties, Gen Z en Millennials, bleven massaal thuis. Prijsverhogingen en slecht weer zijn de oorzaak van de volumedalingen in de horeca.

Redactie |

Er werd wel meer omgezet. De groei was uitsluitend te danken aan prijsstijgingen en dat is geen gezond uitgangspunt. De foodservice groeide een bescheiden 4,1% en kwam uit op een omzet van iets meer dan 22 miljard euro. Iets meer dan de helft daarvan kwam voor rekening van de klassieke horeca, zoals hotels, cafés en restaurants. Door het extreem slechte weer in april en mei lieten veel consumenten de terrasjes en strandtenten links liggen. “De effecten van de prijsverhogingen van de afgelopen jaren zijn nu toch echt ingedaald bij de consument. Een meerderheid van de Nederlanders vindt buitenshuis eten te duur”, aldus FSIN-directeur Inga Blokker.

Daling
Uit onderzoek van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat in twee jaar tijd het percentage Gen Z’ers dat minimaal een keer per week buiten de deur eet, is gedaald van 43% in 2022 tot 25% in 2024. Een iets kleinere daling was zichtbaar bij Millennials. Daar daalde het van 33% in 2022, met een stijging naar 34% in 2023, naar 26% in 2024. Ook bij Gen X en babyboomers daalden de percentages.

De goedkopere alternatieven voor het uit eten gaan, de fastservice en de maaltijdbezorging, profiteerden vorig jaar niet van de trend van minder uit eten gaan van de gemaksgeneratie. Het is opvallend dat deze twee branches zelfs harder getroffen werden door de beknibbelende consument. Het aantal orders voor maaltijdbezorging daalde met maar liefst 10%. “Het prijsverschil met iets duurdere restaurantvormen is te klein geworden, waardoor de consument loyaal blijft aan duurdere restaurants. In de beleving van de consument bieden die meer waar voor hun geld”, zegt Blokker.

Niet fantastisch
In 2025 stijgt de totale omzet van de horeca met 4%, verwacht het FSIN. Blokker: “Bovenop de inflatie verwachten we voor 2025 een lichte groei. Ook als de consument de hand op de knip blijft houden. De economische verwachtingen zijn niet fantastisch, maar ook niet dramatisch. Volgend jaar stijgt de koopkracht verder, de werkloosheid is historisch laag, de inflatie daalt en het toerisme trekt verder aan. Daarnaast hebben we dus te maken met de toenemende invloed van de gemaksgeneraties. Voor de horeca staan veel seinen nog altijd op groen.”

Downtraden
De FSIN-directeur denkt dat partijen in segmenten die op zoek zijn naar volume - zoals fastservice en delivery – met gerichte prijsacties de consument weten te verleiden en dat er enig herstel gaat optreden. “Ook al blijft een deel van de consumenten in 2025 nog steeds downtraden richting de supermarkt.” Wel maakt de FSIN-directeur zich zorgen over de winstgevendheid van de sector. “Bijna iedereen kampt met krimpende marges door hoge kosten. Verdienmodellen staan ernstig onder druk, terwijl de concurrentie vanuit foodretail sterk toeneemt. Ik denk dat er in de toekomst veel meer schaalvergroting en ketenvorming gaat plaatsvinden.”

De huidige tijd vraagt volgens Blokker om een nieuw soort ondernemerschap. “Horeca foodservice heeft altijd gedraaid om beleving en verbinding en dat moet zeker niet verdwijnen. Maar het businesselement wordt steeds belangrijker. De concurrentie met retail wordt steviger. We gaan echt niet ontkomen aan meer rationalisatie aan de achterkant.”

Bron: Out.of.Home Shops