WOERDEN - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft afgelopen maandag het op 14 mei gelanceerde Fastservice Manifest aan demissionair staatssecretaris Van Ooijen. De horecabelangenvereniging heeft dit manifest samen met McDonalds, KFC, Domino’s, Bram Ladage, Kwalitaria en FHC Formulebeheer opgesteld. Hierin worden de stappen getoond die zij zetten voor een gezondere voedselomgeving.
In het fastfood manifest komen zaken als gevarieerd aanbod, productverbetering, kindermarketing, vestigingsbeleid en nudging en communicatie aan bod. Het manifest is bedoeld om te laten zien dat bedrijven onderdeel van de oplossing zijn in plaats van te worden gezien als het probleem.
Communicatiekracht
Na het aanbieden, zijn KHN en de deelnemende horecaformules in gesprek gegaan met Van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tevens werd de regering de hand gereikt om gebruik te maken van de communicatiekracht van de sector omdat het de meeste Nederlanders weleens een fastfoodrestaurant bezoekt.
KHN-voorzitter Marijke Vuik zegt: “De staatssecretaris was oprecht geïnteresseerd in de best practices, maar ook in de uitdagingen van de sector. Voor de overheid is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe we consumenten kunnen verleiden tot andere eetpatronen. Een genietmoment dat niet altijd supergezond is, kan prima. Als het maar niet iedere dag is.”
Belangrijk signaal
“De steun voor de doelen en afspraken van het preventieakkoord staat stevig overeind hebben de aanbieders van dit manifest bevestigd. Dat is een belangrijk signaal, want gezond eten en het voorkomen van overgewicht blijft één van de grootste gezondheidsvraagstukken van deze tijd. Ik waardeer de inspanningen die worden geleverd en als ministerie willen we daarin ook samen blijven optrekken. Tegelijkertijd zullen we als samenleving als geheel nog veel meer moeten doen om de preventieakkoord doelen echt te halen en voor elkaar te krijgen dat de zorgelijke overgewicht trend onder kinderen en volwassen echt wordt gekeerd”, aldus de staatssecretaris van VWS.
KHN laat weten dat het manifest is niet alleen voor de deelnemende bedrijven, ook andere fastfoodbedrijven en ketens die die achter de ambities staan en daar stappen voor willen zetten, kunnen aansluiten. De organisatie zegt op haar website: “Dat kunnen kleine stappen zijn en het is aan ieder bedrijf zelf om te bepalen welke stappen ze in welk tempo gaan zetten. Als er maar beweging komt.”
Bron: Out.of.Home Shops