Horeca_werknemer.jpeg

Veertig procent van de horecamedewerkers ervaart werkstress

AMSTERDAM – Uit een onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gestuurde workforce management software, blijkt dat vier op de tien horecamedewerkers werkgerelateerde stress ervaart. Dit ligt vooral aan het feit dat de medewerkers bang zijn hun rekeningen niet te kunnen betalen.

Redactie |

De grootste oorzaak is dus financiële zorgen, maar er spelen nog meer factoren een rol. Onderbezetting is de op een na grootste oorzaak en daarna volgt te veel werkuren en lange werkdagen. “De krappe arbeidsmarkt heeft, zoals blijkt uit ons onderzoek, zeker negatieve invloed op de werkstress van horecawerknemers”, aldus Toma Pagojute, chief human resources officer (chro) bij Quinyx. Hoewel dus veertig procent van de horecamedewerkers in Nederland werkgerelateerde stress ervaart, is dit internationaal gezien weinig. Quinyx heeft acht westerse landen onder de loep genomen tijdens het onderzoek. Gemiddeld ligt het percentage op 65 procent. Nederland is het land waar de minste stress wordt ervaren, in de Verenigde Staten heeft 80% van de medewerkers last van stress.

Millenials meeste stress
Pagojute ziet een kans voor horecawerkgevers. “Door in te zetten op minder werkdruk en financiële stabiliteit kunnen zij niet alleen de werkstress verlagen, maar ook de betrokkenheid en loyaliteit van hun medewerkers vergroten.” Naast de verschillende landen is er ook gekeken naar leeftijdsgroepen. Millennials (25 tot 45 jaar) ervaren de meeste werkgerelateerde stressklachten. 45% van deze groep in Nederland heeft hier last van. Bij generatie Z (18 tot 25 jaar) is dit 36%. De 45-plussers ervaren de minste werkstress met dertig procent.

Bron: Out.of.Home Shops

Grafiek_werkstress_horeca.png