UTRECHT – Uit een nieuw onderzoek van Kieskompas komt voort dat 20% van de Nederlandse jongeren de wens heeft om vegetariër te worden. Ook blijkt dat veel Nederlanders een meer plantaardig eetpatroon ondersteunen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van ProVeg Nederland, onder ruim negenduizend mensen.
Het doel van het onderzoek was om het ‘plantaardig potentieel van Nederland’ in kaart te brengen. Uit de analyse blijkt dat de populariteit van plantaardige voeding niet enkel bij jongeren is, maar bij een breed deel van de mensen dat meedeed aan het onderzoek. Twee derde van de Nederlandse bevolking steunt de transitie naar meer plantaardig. Dit is een meerderheid onder zowel jong als oud, stad als platteland en links als rechts.
Minder of geen dierlijke producten
In het rapport is te lezen dat ruim de helft van de Nederlanders minder tot geen vlees is gaan eten. De groep flexitariërs is gegroeid naar 45%, het percentage veganisten telt 2 en 7% is vegetariër. De overige groep is vleeseter (47%). De helft van de Nederlandse bevolkingsgroep, die niet tot de groep veganisten en vegetariërs behoort, gaf aan minder vlees te willen eten. Van diezelfde groep zou 16% vegetariër willen worden. De belangrijkste redenen om minder of geen dierlijke producten te eten zijn: het verminderen van dierenleed, het voorkomen van ontbossing, het behoud van wilde dier- en plantensoorten en het beschermen van vispopulaties.
Doelstelling
Wanneer mensen ook daadwerkelijk overgaan op een meer plantaardig eetpatroon, zal de vleesconsumptie met 30% dalen. De CO2-besparing komt daarmee op 1,6 megaton per jaar, dit is een derde van de doelstelling van de overheid voor de Nederlandse veehouderij voor 2030.
Meer plantaardig
“De reeds aanwezige wens om meer plantaardig te eten is heel groot. Dit laat zien dat het mogelijk is Nederland veel plantaardiger te maken, zonder dat iemand iets hoeft te worden opgedrongen of mensen eerst overtuigd moeten worden. Het is aan ngo’s, overheden en bedrijven om deze groep te helpen hun wens om te zetten in gedrag”, aldus Pablo Moleman, strategisch directeur van ProVeg Nederland.
Het gehele rapport is hier te lezen.
Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops