DROUWEN – Een dagje uit met het hele gezin kan flink in de papieren lopen, zeker wanneer je hiervoor een attractiepark bezoekt. De parkeerkosten, het toegangsbewijs, en niet vergeten de lunch in het peperdure parkrestaurant, het tikt allemaal behoorlijk aan. Drouwenerzand attractiepark in het Drentse Drouwen bedacht de oplossing voor dit probleem. Bij Drouwenerzand kunnen bezoekers namelijk de hele dag onbeperkt spelen én eten. Het pretpark biedt de bezoekers een all-inervaring waarbij frites, snacks en broodjes bij de entreeprijs zijn inbegrepen.
Het Drentse attractiepark Drouwenerzand, in 1956 gestart als speeltuin, is sinds 1994 in handen van directeur Bert van der Linde. In 2022 werd de all-informule geïntroduceerd: gasten betalen een vast bedrag voor entree en alle versnaperingen, zonder dat het bezoek onvoorzien uitpakt door snacks en dranken. “Vanaf het moment dat Drouwenerzand een officieel attractiepark is geworden, voorheen was het namelijk een speeltuin, hebben we altijd met onze all-informule gewerkt. De keuken speelt daarmee van begin af aan een zeer belangrijke rol”, zegt Saskia van den Hul, operationeel manager Drouwenerzand, tegen Out.of.Home Shops . “We hebben ons, met de toename van de bezoekersaantallen, sindsdien enorm ontwikkeld in onder meer snelheid, kwaliteit en breedte van het aanbod.”
Assortiment
Bij de entreeprijs zijn onbeperkt vers fruit, belegde broodjes, verse dagsoepen, frites, snacks, koffie, thee, limonade én ijs inbegrepen. Een gevarieerd assortiment, dus. Uit ervaring blijkt echter dat verreweg de meeste bezoekers van Drouwenerzand behoefte hebben aan frites en gefrituurde snacks. “Ik denk dat ieder park moet voldoen aan het aanbieden van een ‘makkelijke hap’, zoals frites en snacks. Veel mensen hebben hier tóch behoefte aan”, stelt Van den Hul. Toch merkte het park ook een toenemende vraag naar gezondere opties. “Daarop inspelende hebben we in de loop der jaren belegde broodjes, vers fruit en suikervrije limonade aan ons assortiment toegevoegd”, zegt Van den Hul. Daarnaast biedt de ijskiosk naast waterijs ook suiker- en glutenvrije waterijsjes aan. “In de toekomst lijkt ons het meest aannemelijk dat we ons vegetarisch snackassortiment uit kunnen breiden. Momenteel is massaproductie hiervan nog lastig, waardoor het op dit moment nog niet te realiseren is.” Daar waar Drouwenerzand bij de start van het all-inconcept ook expliciet rekening hield met haar islamitische bezoekers, bleek het aanbieden van halal-snacks niet rendabel. “Deze snacks werden apart gebakken, maar hiervoor is het park nu te groot gegroeid”, verklaart Van den Hul. “We hebben gekozen voor een standaard vegetarische snack in ons aanbod, die gelukkig ook bij deze doelgroep in de smaak valt.”
Dieetwensen
De horeca in het park is in eigen beheer van de Drouweners. De friterie voorziet de klanten vanuit een centrale keuken in het hoofdgebouw van frites en gefrituurde snacks. “Via de looproute komt men vanzelf in de grote zaal in het hoofdgebouw waar de vers belegde broodjes, fruit, rauwkost en sauzen worden geserveerd”, schetst Van den Hul. Omdat de attracties in het park het meest geschikt zijn voor kinderen tussen de twee en veertien jaar, en zij meestal ook met ouders of opa’s en oma’s komen, is de doelgroep van het park vrij breed. Hierdoor heeft de horeca in te spelen op uiteenlopende wensen. “Vandaag de dag zijn we als horeca gewend aan veel verschillende allergenen en daar kunnen we op inspelen. We houden rekening met allerlei dieetwensen”, zegt Van den Hul. “Naast ons reguliere aanbod bieden we ook allergeenvrije alternatieven aan. Zo bakken we ontzettend veel glutenvrij. Maar ook op unieke wensen spelen we graag in, mits we het op tijd weten, natuurlijk.”
Voedselverspilling
Om te voorkomen dat grote hoeveelheden voedsel onaangeraakt de container in verdwijnen, werkt het park sinds kort met bestelbriefjes. “Voorafgaand aan de bestelling vult de gast een briefje in met diens eetwensen. Op deze wijze kunnen de bestellingen zeer snel worden uitgeleverd, waardoor de wachtrijen sterk zijn verkort.” Daarnaast is sinds de invoering van de bestelbriefjes ook een flinke afname te zien in voedselverspilling. “Voorheen zagen we dat onze klanten vaak nog wat extra snacks meenamen, zodat ze niet nog eens in de lange rij hoefden te staan. Maar nu denkt men van tevoren al goed na over wat men nodig heeft. Het scheelt dus lange wachtrijen en erg veel weggegooid eten”, aldus Van den Hul.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.