20240108_1526_RAI_HORECAVA_FoodWine_0781_MVDE.jpg Er gaat veel gebeuren tijdens de vier beursdagen van Horecava.

Horecava lanceert het AI Lab en PersoneelSymposium

AMSTERDAM - Horecava komt er weer aan. Dit keer zal de vakbeurs, waar alle vraag en aanbod in de foodservicemarkt samenkomt, plaatsvinden van 13 tot en met 16 januari 2025. Er komen zo’n 750 bedrijven en 65.000 bezoekers op af. De thema’s innovatie, duurzaamheid en personeelsuitdagingen staan net als vorig jaar centraal. Florentine Rijkmans, directeur van Horecava, deelt een voorproefje van de plannen voor de aankomende editie.

Rosanne Wormgoor |

Rijkmans benoemt dat de horecasector volop in beweging is. “In de horecawereld liggen enorm veel uitdagingen: personeelstekorten, stijgende kosten, maar ook een toenemende druk om te verduurzamen. Daarom is het voor een ondernemer cruciaal om op de hoogte te blijven. Wij bieden tijdens Horecava allerlei oplossingen om die veranderingen het hoofd te kunnen bieden. Als we kijken naar de overkoepelende thema’s van deze editie, innovatie, duurzaamheid en personeel, dan draait er veel om flexibiliteit: flexibel omgaan met je resources, met je werkwijze en openstaan voor innovatie en technologie.”

AI Lab
Volgens de directeur van Horecava zijn innovatie en technologie erg belangrijk. “Kunstmatige intelligentie gaat een steeds grotere rol spelen in de horeca. Je kunt dit heel breed inzetten, van geautomatiseerde reserveringssystemen tot data-analyse om de gastbeleving te verbeteren. Je kunt ook kijken hoe je bepaalde processen achter de schermen kunt automatiseren, zodat je hetzelfde werk met minder mensen kunt doen. We zien dat de horecabranche meer gebruik wil maken van kunstmatige intelligentie, maar soms niet weet hoe.”
Op Horecava zijn er verschillende evenementen en initiatieven om de thema’s meer onder de aandacht te brengen. Dit jaar is er voor het eerst een AI Lab tijdens de vakbeurs. “Hier kun je als ondernemer naartoe met je eigen vraagstukken. Er is ontzettend veel mogelijk. Denk aan het automatiseren van jouw klantenservice of hoe AI jou kan helpen met het beheren en beantwoorden van reviews. AI kan jou ook helpen met het creëren van content voor social media. In deze tijd moet je als horecaondernemer veel online aanwezig zijn om de gast van nu en de toekomst aan te trekken. Voor al dit soort praktische toepassingen of eigen vragen kunnen ondernemers terecht bij het AI Lab. De ondernemers gaan ook zelf aan de slag onder begeleiding van experts”, zegt Rijkmans.

"Nieuwe thema’s worden bepaald aan de hand van onderzoek en gesprekken met leveranciers"

Duurzaamheid
Zij merkt op dat duurzaamheid heel breed op de agenda blijft staan. “We zien dat er speciale aandacht is voor plantaardige voeding. De horecabranche gaat langzamerhand door de eiwittransitie heen. Er is ook aandacht voor wastemanagement: hoe kun je minder weggooien en hoe kun je reststromen gebruiken? Reststromen hebben niet alleen een positieve impact op het milieu, maar je kunt er ook voordeel mee boeken. Als je de portiegrootte beter afstemt op de behoefte van je gast, gaan de inkoopkosten naar beneden.”

Personeelsuitdagingen
Het derde belangrijke thema dat op Horecava terugkomt, is personeel en dan met name de uitdagingen daar omheen. “Dit is niet iets wat snel en makkelijk opgelost kan worden. We kunnen niet opeens een hele hoop mensen klonen. Maar waar we wél naar kunnen kijken, is hoe je mensen kunt vinden en hoe je ze vervolgens beter aan je kunt binden”, aldus Rijkmans.
Nieuw deze editie is het PersoneelSymposium op maandag 13 januari. “Hier wordt gekeken naar het welzijn van medewerkers, maar ook naar persoonlijk leiderschap. Als je leiding wilt geven, is je persoonlijke leiderschap enorm belangrijk. Ray Klaassens zal hierover een presentatie houden. Hij gaat ondernemers meenemen in hoe ze hun leiderschap kunnen verbeteren aan de hand van zelfreflectie. Ook kijken we hoe je een werkomgeving kunt creëren waarin personeel wil blijven. Verder zullen verschillende ondernemers hun eigen ervaringen delen”, aldus de Horecava-directeur.

TrendLAB
Een terugkerende waarde op de beurs is het TrendLAB. “Dit jaar staat het thema FoodFLEX centraal: maximale flexibiliteit om in te spelen op de dynamische uitdagingen binnen de foodservicebranche. We werken in co-creatie met leveranciers, maar presenteren samen één fysieke showcase waar trends samenkomen in een totaalbeleving. Ontdek innovatieve oplossingen rond duurzaamheid, technologie, waardecreatie en slimme businesscases”, legt Rijkmans uit. Ze vertelt dat Horecava binnen het TrendLAB trends in praktische ideeën vertaalt die direct toepasbaar zijn in horecabedrijven. “Er zijn vier pijlers die zich richten op een heel breed scala aan verschillende doelgroepen: Planet Proof, Smart Places, Value Creation en People First. Een van de concepten die terugkomt, is de Green Canteen. Hierbij ligt de focus onder andere op de eiwittransitie en hoe je dit kunt vertalen naar verschillende doelgroepen, culturen en personen”, aldus Rijkmans.
Daarnaast zijn er gedurende de vier beursdagen verschillende symposia en activiteiten in het theater, waaronder het eerdergenoemde PersoneelSymposium, maar er is ook nog het symposium Duurzame Vis, het Care & Cure symposium, de Marketing Breakfast Club, Start-up Pitches, facilitair symposium Hospitality NXT en het Art & Leisure symposium.
De eerdergenoemde thema’s personeelsuitdaging, innovatie en duurzaamheid zijn al langer de drie belangrijkste onderwerpen op de beurs. Volgens Rijkmans komt dit omdat het relevante thema’s blijven. “We hebben deze onderwerpen als kapstok en vervolgens kunnen we elk jaar de nieuwste ontwikkelingen hierop toepassen. De thema’s zijn bepaald op basis van marktonderzoek, maar ook door gesprekken te voeren met leveranciers.”

Succesvol
Er zijn ook verschillende initiatieven en wedstrijden op Horecava die al jaren succesvol zijn. Daarover zegt Rijkmans tot slot: “Denk aan het NK Koken dat we samen met het Gastronomisch Gilde organiseren. Daarnaast hebben we de NK Barista Wedstrijden in samenspraak met de Specialty Coffee Association. Tot slot hebben we ook nog de Lekkerste Wedstrijden, waar professionals en horecazaken tegen elkaar strijden om bijvoorbeeld het lekkerste broodje of de lekkerste burger te maken. Kortom: er gaat enorm veel gebeuren tijdens de vier dagen van de Horecava.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.