iStock-1330766756.jpg

Rabobank: Slecht weer zorgt voor gemengde resultaten horeca

UTRECHT – Het slechte weer speelt veel ondernemers in de horeca en recreatie parten. Campings konden door de regen niet alle plekken bezetten, festivals moesten parkeerterreinen sluiten en campingplaatsen annuleren, en het terrasbezoek bij cafés en restaurants viel tegen.

Redactie |

De regen heeft volgens analisten van de Rabobank een negatieve invloed op de resultaten in de eerste helft van het jaar. Daarbij komen er zaken bij zoals de voorgestelde btw-verhoging van het nieuwe kabinet op logies, theaters, concerten en (sport)evenementen. Dit gaat volgens de bank zeker tot prijsverhogingen lijden en het is nog de vraag of consumenten bereid zijn die te gaan betalen. Ook de ontwikkeling van andere kosten die ondernemers hebben, zijn van invloed.

Omzetgroei
In het eerste kwartaal rapporteerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een forse omzetgroei. De omzet tot en met juni blijkt in de sector toch tegen te vallen. Het slechte voorjaarsweer heeft hier een belangrijke invloed op gehad waardoor consumenten minder vaak naar het terras konden of gingen kamperen. Er was een klein plusje in de omzet, maar die was toe te rekenen aan prijsverhogingen. De bank verwacht een omzetgroei van 2,5% voor de hele sector tot en met juni. De binnenrecreatie profiteerde wel van het slechte weer.

Sectoren
Restaurants haalden in de eerste helft van 2024 een omzetgroei van ruim vier procent, voornamelijk in het eerste kwartaal. De vele regen in mei had een negatief effect op de omzet. Bij cafés meer dan bij restaurants, omdat cafés hun terrassen niet konden gebruiken. Geheel tegen de verwachtingen in, heeft de fastfoodsector het meeste last van inflatie. Ondanks de prijsstijgingen blijft de omzet achter. Als sinds vorig jaar dalen de volumes terwijl deze subsector het meest crisisbestendig is gebleken. Bij hotels ziet de bank een redelijk eerste half jaar, maar ook grote regionale verschillen. In Amsterdam staat de bezettingsgraad onder druk en zijn de kamerprijzen gedaald ten opzichte van 2023.

Lees verder onder de foto ↓

20240311A.svg Bron: CBS. Bewerking: Rabobank

Campings en vakantieparken hadden door de vele regelval ook te maken met een lagere bezetting dan vorig jaar. Laatboekers kozen eerder voor een vakantie in het buitenland. Alleen de dagrecreatie deed het beter dan de andere subsectoren. Hier werd alle maanden een hogere omzet geboekt dan in 2023. Waar aanbieders van outdoor-recreatie een slechte periode hadden door het natte weer, kon de indoor-recreatie hiervan juist profiteren.

Faillissementen
Dat de sector onder druk staat is te zien aan de hoeveelheid faillissementen. Tot en met mei waren dat er 150. Dit is volgens Rabobank niet geheel onverwacht en volgt het op een periode met weinig faillissementen. Het aantal ondernemers die zelf stoppen neemt ook die en dat zorgt voor  een afname van het aantal horecaondernemingen in het straatbeeld.

Positief zijn de omzetten rond de feestdagen in het eerste half jaar. Koningsdag zorgde voor een omzetstijging van 21%. Ook de Pinksterdagen (12% en 7%), Bevrijdingsdag (10%), Hemelvaart (7%) en tweede Paasdag (6%) zorgden voor een hogere weekomzet. De horeca profiteert van de vele evenementen die tijdens feestdagen die in de stadscentra, waar veel horeca aanwezig is, worden georganiseerd.

Bron: Out.of.Home Shops