ai-generated-8593081_1920.jpg

Michel Brokke: ‘Nadenken waarom klanten je zaak bezoeken’

BREDA – Het aantal faillissementen in de horeca zal dit jaar stijgen. Volgens Michel Brokke van de Breda University of Applied Sciences ligt de oplossing in missiegedreven denken door horecaondernemers. Brokke is senior lecturer hospitality innovation.

Redactie |

Brokke reageert op een interview van Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in de Stentor. De gestegen kosten breken veel ondernemers op. ABN Amro denk zelfs dat er dit jaar 450 horecazaken failliet zullen gaan. Volgens Brokke zullen horecaondernemers anders moeten gaan denken over hun bedrijfsvoering, van productgericht denken naar missiegericht denken.

Ontmoeten
"Horecaondernemers moeten zich niet alleen focussen op hun aanbod, zoals koffie en maaltijden, maar nadenken over de reden waarom klanten hun zaak bezoeken", zegt Brokke. Volgens hem bieden een steeds individuelere en digitalere wereld de horeca een unieke kans. “Het is een plek waar mensen uit verschillende lagen van de samenleving elkaar kunnen ontmoeten. Denk aan het bruine café waar de advocaat en de stratenmaker samen aan de bar zitten”, aldus Brokke.

Persoonlijke service
Technologie, zoals QR-codes en digitaal inchecken in hotels, zijn niet alleen mogelijkheden om de kosten te drukken, ze bieden het personeel ook meer tijd om persoonlijke service te geven aan klanten. Als je technologie slim inzet, kan dat de fysieke interactie juist versterken, denkt Brokke. Flexibele bedrijfsmodellen kunnen ook helpen. Het werken met tijdelijke concepten en het delen van personeel en inkoop kan hun maatschappelijke waarde vergroten.

Sociale ontmoetingsplek
“Door deze aanpak kunnen horecaondernemingen niet alleen nieuwe klanten aantrekken, maar ook hun financiële positie versterken. Het vergroten van de maatschappelijke relevantie en de klantbeleving kan leiden tot meer vaste gasten en een hogere omzet. Zonder verandering dreigt een verlies van de horeca als sociale ontmoetingsplek. De horeca moet deze rol opnieuw opeisen. Het is belangrijk dat zowel de maatschappij als beleidsmakers de waarde van de horeca erkennen en stimuleren. Het biedt een ruimte voor fysieke ontmoeting en dialoog, die in de huidige tijd van door social media gedreven polarisatie hard nodig is”, aldus Brokke.

Bron: Out.of.Home Shops