Kokkerelli_©Ania Liesting_230705165023-WEB.jpg Foto: Ania Liesting

Kokkerelli doet proef met warme schoollunch op de basisschool

VENLO – Overgewicht, een ongezond eetpatroon en een gebrek aan kennis over goede voeding heeft gevolgen voor het welzijn van kinderen op korte en op lange termijn. Kokkerelli, Stichting Kids University For Cooking, is daarom begonnen met een onderzoek naar warme groenterijke schoollunches in combinatie met voedingseducatie.

Redactie |

Het onderzoek is van start gegaan bij drie basisscholen in Noord-Limburg. PhD-student Ilse van Lier meet daar hoeveel groenten de kinderen eten, maar let ook op hun houding tegenover groente en kijkt hoe lekker kinderen de lunch vinden. Ook ouders worden meegenomen in het onderzoek. Veranderen bijvoorbeeld de eetmomenten thuis als kinderen op school nieuwe groenten leren kennen? “Kinderen hebben actief meegedacht over de maaltijdkeuzes en over de thema’s waarover ze graag willen leren als het gaat om voeding. Met het onderzoek willen we inzicht krijgen in hoe kinderen de groenterijke lunches ervaren. Door dit samen met kinderen te doen, werken we niet alleen aan lekkere maaltijden, maar ook samen met de doelgroep aan een gezonde generatie!”, aldus de onderzoeker.

Duurzame foodinnovatie
Verschillende partijen zijn verantwoordelijk voor de levering van de schoollunches. Ze worden uiteindelijk in de keuken van Brightlands Campus Greenport Venlo samengesteld. De warme, groenterijke schoollunch is een voorbeeld van de duurzame foodinnovaties die daar plaatsvinden. 

Naast de introductie van schoollunch zijn er door Wageningen Universiteit lessen ontwikkeld die gebruikt kunnen worden door basisscholen tijdens het lunchmoment. De lessen van 5 tot 10 minuten bevatten vragen, opdrachten en quizjes op het gebied van gezonde voeding. Kokkerelli heeft de ambitie het project verder op te schalen en hoopt dat de warme groentelunch de standaard wordt op basisscholen in heel Nederland. 

Het onderzoek wordt gedaan in opdracht van het programma Jeugd, Voeding & Gezondheid en uitgevoerd door Universiteit Maastricht.

Bron: Out.of.Home Shops