AMSTERDAM – Door een beter aanbod van alcoholvrij en -arm bier kan de horeca de omzet van dranken met 16% verhogen. Steeds meer klanten gaan bewuster met alcohol om en horecaondernemers laten kansen liggen als ze hier niet in meegaan. Dat blijkt uit onderzoek door Future of Food Institute in opdracht van biermerk Lowlander.
Het onderzoek richtte zich op alcoholgebruik en alcoholmindering onder de diverse generaties. Daaruit blijkt onder andere dat hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken. Van Gen Z drink 49% wekelijks alcohol. Dat loopt op tot de babyboomers waar het percentage 61% is. Een groot gedeelte van de alcoholdrinkers is in de afgelopen vijf jaar minder gaan drinken. Van de Gen Z’ers zegt 23% te willen minderen.
Omzet laten liggen
Uit het onderzoek komt naar voren dat horecaondernemers die een slecht of geen aanbod aan alcoholvrij of -arm (no & low) bier hebben, omzet laten liggen. Is er geen goed no & low bieralternatief, dan bestellen klanten frisdrank of water waarvan de brutomarge een stuk lager is. No & low bier heeft 5% meer brutomarge dan gewoon bier en 12% meer dan frisdrank. Het onderzoeksbureau heeft een doorberekening gemaakt en komt uit op een potentiële omzetgroei van 16%. Dat is een bedrag van 437 miljoen euro op jaarbasis.
Uit assortiment
Bij opdrachtgever Lowlander verkopen ze al meer nonalcoholische bieren dan alcoholische bieren. Vanaf 2025 zal het bedrijf zich volledig gaan richten op bieren met geen of weinig alcohol. Er komen nieuwe no & low bieren en de bieren met een hoger alcoholpercentage worden geleidelijk uit het assortiment genomen.
Frederik Kampman, founder van Lowlander: “Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat in hoe we met alcohol omgaan. We zien een toekomst voor ons waarin geen of minder alcohol drinken normaal is tijdens sociale gelegenheden. Met kwalitatieve bieren gebrouwen met botanicals voor meer smaak, willen we het voor iedereen makkelijker maken door het aanbod te verbreden voor consumenten die “low” willen gaan. We helpen horecaondernemers deze kans te grijpen.”
Bron: Out.of.Home Shops