SUNT-Bananenbrood.jpg

Sunt standaard op Sodexo-locaties

ROTTERDAM – De producten van Sunt zitten standaard in het assortiment van cateraar Sodexo. Het bananenbrood en de donuts gemaakt van afgekeurde bananen passen binnen het beleid om samen te werken met bedrijven die de voedselvoorzieningsketen positief veranderen.

Redactie |

Sunt, opgericht door Laura Hoogland, koopt bananen die bij binnenkomst in de haven worden afgekeurd. “De banaan is het meest gegeten én meest verspilde fruit”, vertelt Annabel Hoogendoorn, brand manager bij Sunt. “Vaak zijn het bananen die net zijn begonnen met rijpen en in plaats van donkergroen al lichtgroen zijn. Als dat in 6 van de 54 dozen op een pallet het geval is, wordt de hele pallet afgekeurd. En bij 8 pallets wordt de hele container vernietigd.” Wereldwijd leidt dit tot een verspilling van 50 miljard kilo, op een productie van 100 miljoen ton geteelde bananen.

Foodservice
De Sunt- bananenbroden zijn bij de meeste supermarkten te koop, maar vinden nu ook de weg naar de foodservice. Inmiddels verkoopt het bedrijf ruim 40% van de broden en donuts via de foodservice. “Dankzij bedrijven als Sodexo, liggen onze producten op toplocaties en krijgen we de kans om Sodexo’s klanten te voorzien van verantwoorde snacks én ons verhaal over de strijd tegen voedselverspilling te delen. Zo maken we samen impact”, legt Hoogendoorn uit.

Marloes van der Have, manager corporate social responsibility: “Sodexo heeft zich als eerste food en facility service bedrijf ter wereld gecommitteerd aan een NetZero doelstelling in 2040. We maken nu al grote stappen en de komende jaren nog meer om dat doel te bereiken. Bijvoorbeeld door meer lekkere en volledig plantaardige gerechten op het menu te zetten. Maar ook door voedselverspilling tegen te gaan. Sunt doet daar een mooie duit in het zakje. De samenwerking met dit soort leveranciers zoeken we graag op. En ik weet uit eigen ervaring dat hun bananenbrood ontzettend lekker is.”

Bron: Out.of.Home Shops