Marko Pol.jpg Marko Pol is niet alleen eigenaar, maar ook chef-kok bij Hendrickje Stoffels.

Marko Pol en Erik Lagendijk over samenwerkingen

NIEUWVEEN – Tankstationondernemer Erik Lagendijk en horecaondernemer Marko Pol vertellen over de samenwerkingen die zij hebben binnen hun bedrijf en wat deze zo succesvol maken. Lagendijk werkt het meest samen met inkooporganisatie Lekkerland. Pol daarentegen heeft juist meerdere vaste partners en daar is hij heel loyaal aan. Met sommige werkt hij al 35 jaar samen, sinds de oprichting van zijn restaurant.

Rosanne Wormgoor |

Erik Lagendijk, eigenaar van Lagendijk Brandstof, heeft vijf verschillende tankstations door heel Nederland. De ondernemer maakt deel uit van de coöperatie Rijnmond Tankstation Organisatie (Puur/RTO). “Samen met een aantal collega’s heb ik deze organisatie ongeveer vijftien jaar geleden opgericht. Toentertijd waren er heel veel kleine, onafhankelijke tankstations. We kregen wekelijks vertegenwoordigers over de vloer en dat kostte veel tijd. Dit is teruggebracht naar één keer per maand. Door dit gezamenlijk op te pakken, besparen we tijd én we krijgen betere deals.”

Lagendijk doet voor zijn tankstations inkopen met de coöperatie. “Op deze manier werken we slim samen. Vele handen maken licht werk”, aldus Lagendijk. Naast de inkoop gebeurt er nog veel meer via Puur/RTO. “Het zijn allemaal ondernemers die voordeel willen boeken. Dit doen we door kennis met elkaar te delen om tot een beter rendement te komen; een efficiënte bedrijfsvoering. We geven regelmatig advies aan elkaar. Het is heel fijn om elkaar te kunnen bellen. We maken elkaar sterker.”

De coöperatie heeft één grote partner op het gebied van inkoop: Lekkerland. “Ik heb gewoon mijn eigen bakkerij, met eigen naam, net als de andere leden van de coöperatie. Maar omdat we allemaal met Lekkerland werken, is het assortiment grotendeels hetzelfde”, vertelt Lagendijk. In 2021 is door coöperatie Puur/RTO de overstap gemaakt naar Lekkerland met het oog op de toekomst. Wat een samenwerking zo succesvol maakt? “Als het twee kanten opgaat. Iedereen moet er ongeveer evenveel tijd insteken en interesse in hebben. Je moet met zijn allen dezelfde kant op willen en dan is commitment ook erg belangrijk.”

Erik Lagendijk.jpg Erik Lagendijk is eigenaar van vijf verschillende tankstations.

Korte lijnen
Er is nog een ander aspect van samenwerken, namelijk binnen het eigen bedrijf. Bij Lagendijk Brandstof verloopt dit heel soepel. “We zijn een bedrijf met korte lijnen, waardoor samenwerken essentieel is. Op kantoor zit ik samen met de administratie, verkoop en de verantwoordelijke voor de operationele tak van het bedrijf. Verder hebben we natuurlijk de medewerkers bij de tankstations.”
Tot slot wil Lagendijk het volgende meegeven aan ondernemers: “Samenwerken is altijd de bedoeling. Welke samenwerking dat is, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar samen sta je sowieso sterker. Kies voor een partnership waarvan je denkt dat het bij je past en probeer het gewoon uit. Je weet pas echt of het bij je past, als je er deel van uitmaakt.”

Vaste leveranciers
Samenwerken gebeurt niet alleen bij tankstations, maar ook in de horecawereld. Marko Pol is horecaondernemer bij Hendrickje Stoffels in Hoorn. 35 jaar geleden is hij dit restaurant begonnen, niet veel later kwam zijn vrouw Bianca Mens als eigenaar erbij. Pol werkt als chef-kok en Mens als gastvrouw-vinologe. Zij werken samen met diverse groothandels en leveranciers. “Ik betrek al vanaf het begin producten van groothandel Kweker, maar daar is later Hanos bijgekomen. Daarnaast werk ik ook al 35 jaar samen met wijnleverancier Cava Barcelona. Andere wijnleveranciers die wij hebben, zijn: ad Bibendum, Heeren van Heusden, Aventura en Bruijn Wijnkopers. Ik ken ook nog iemand die truffelproducten levert uit Italië: Toscobosco. Daarnaast vertrouwen wij voor ons vlees op Hesseling Vlees en voor onze vis op Dutch Seafoods.”

"Je kunt concurrenten ook als collega’s zien en van ze leren"

Poen én kwaliteit
Hoe komt de rasechte ondernemer aan zijn leveranciers? “We bezoeken veel beurzen. Daar kijk je naar uitstraling van een leverancier en kun je bepalen wat je belangrijk vindt: welke afleverdag of welke kwaliteit. Je gaat voor de poen, maar dat niet alleen: je gaat natuurlijk ook voor de kwaliteit. Over het algemeen zijn we niet zo vaak op zoek naar nieuwe samenwerkingen, omdat we heel trouw zijn aan onze huidige partners. Het belangrijkste in zo’n samenwerking vind ik dat je op de kwaliteit kunt vertrouwen en dat de leveranciers voor je klaarstaan”, aldus Pol.

Hendrickje Stoffels is gevestigd in een straat met diverse andere restaurants, maar van concurrentie is geen sprake. “Het is heel simpel: er kan er maar één de beste zijn”, grapt Pol.
“Nee, we sturen vaak genoeg klanten naar elkaar toe. Als wij vol zitten, dan stuur ik ze bijvoorbeeld door naar een collega die een restaurant heeft met twee verdiepingen. Ik heb ook wel eens met een andere restauranteigenaar een boot gehuurd en daarop hebben we samen gekookt. Verder wisselen we wel eens personeel uit. Bijvoorbeeld in het kader van koken bij de buren. Dat is een concept waarbij de koks van het restaurant naast ons in onze keuken koken en wij bij hen. Dat is leuk voor het personeel in de keuken, maar ook voor de klanten. Zo’n uitwisseling doen we ook jaarlijks met Café ’t Helletje in Weesp”, zegt Pol. De chef-kok noemt ook nog dat hij zelf regelmatig bij collega’s eet om te kijken hoe die het doen. “Je kunt ook leren van je collega’s.”

Geen machtsverhouding
Binnen het restaurant van Pol verloopt de samenwerking heel goed. “Ik werk zelf ook gewoon mee op de werkvloer. Ik ben dan misschien wel de baas, maar die verhouding is er niet echt. We drinken samen koffie en we eten met zijn allen. Personeel en ook oud-personeel komt regelmatig in hun vrije tijd langs. Dat is een goed teken. Als ik te weinig personeel heb, staan ze ook altijd klaar om te helpen. Met zijn allen moet je ertegen aangaan”, aldus Pol.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.