AMSTERDAM – Gaat technologie een negatieve invloed hebben op banen van horecamedewerkers? Een op de acht denkt van wel. Dat stelt onderzoeksbureau Quinyx naar aanleiding van een onderzoek dat het bedrijf heeft uitgevoerd.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de grootste zorg van eerstelijns horecamedewerkers is dat technologie banen in de sector kan gaan vervangen. Een andere zorg is dat de kans op storingen wordt vergroot door meer technologische toepassingen. Een kleine groep denk ook niet meer mee te kunnen met de technologische veranderingen.
Quinyx heeft niet alleen in Nederland, maar ook in zeven andere westerse landen onderzoek gedaan. Bij het vergelijken van de antwoorden komt dat naar voren dat Nederlandse horecamedewerkers een negatievere kijk hebben op de technologische veranderingen dan hun collega’s in het buitenland.
Kansen
Waar medewerkers de technologie vooral als een bedreiging zien, biedt het ook kansen om het werk van de medewerkers juist te verbeteren. "Het plannen van roosters in de horeca gaat verder dan alleen het invullen van shifts op drukke momenten. Met AI kunnen roosters niet alleen afgestemd worden op pieken in de vraag, maar ook beter rekening houden met de persoonlijke voorkeuren en behoeften van medewerkers. Dit draagt bij aan een betere balans tussen werk en privé, vermindert stress en verhoogt het werkplezier. En tevreden medewerkers zorgen voor een gastvrijere ervaring en blijere gasten," zegt Freya Swales, AI-expert bij Quinyx.
Het onderzoek, dat gehouden is onder 12.500 eerstelijns-medewerkers uit de retail, horeca en logsitiek, is hier te lezen en te downloaden.
Bron: Out.of.Home Shops