gvo-250116-009.jpg Kees Wentzel voor de pizzacounter.

‘Het is meer dan broodjes smeren, het gaat om gastvrijheid en klantbeleving’

BREUKELEN – Het is ruim, het ziet er aantrekkelijk uit, vernieuwend, mooie kleurstelling, mooie vloer en een warme uitstraling. Dit zijn enkele van de eerste positieve geluiden van de bezoekers sinds de verbouwing. “Gasten waren flabbergasted van het totaalplaatje”, aldus Kees Wentzel, tien jaar stationsmanager bij Shell Haarrijn. Hij heeft het allemaal zien komen en gaan en vertelt Out.of.Home Shops over zijn ervaringen na de verbouwing bij het grootste Shell-station in Nederland.

Kim Schoonman |

In oktober 2024 vierde het tankstation de afronding van de verbouwing en uitbreiding. Er zijn drie branded corners bijgekomen van onder andere KitKat, voor de kleinsten is er een kinderhoek, er is een shop-in-shop ‘Frites uit Zuyd’, de eerste in Nederland, en er wordt nu pizza verkocht door de Pizza Academy.

Balans opmaken
Enkele maanden na de heropening kan voorzichtig de balans worden opgemaakt. Worden de verwachtingen van het nieuwe concept waargemaakt? Wat betreft het assortiment valt er niets te klagen, aldus Wentzel: “De pizza heeft een fantastische bodem die we zelf hier afbakken. Er komt verse topping op en dat weten de mensen te waarderen. De pizzeria is een groot succes.”

Verbeterpunten zijn er altijd. Om de hoek van de pizzeria worden de hamburgers gemaakt. “Die lopen ook nog steeds goed, al zien we wel dat er concurrentie is van de pizza en frites. De bakplaat staat nu van de bezoekers af. Voorheen konden ze de hamburgers gebakken zien worden, nu kijken ze op de rug van de medewerker die de hamburgers maakt, waardoor je minder ziet en ruikt. Daar moeten we nog eens naar kijken”, stelt Wentzel, die al 27 jaar in het vak zit.

gvo-241024-041.jpg Zelfservice koffiecorner.

Kwaliteit en gedrevenheid
De uitbreiding is een absolute positieve beleving voor de gast. Het maakt het voor Wentzel bewerkelijker, maar ook gezelliger. Hij legt uit: “Ik heb meer werk voor mezelf gecreëerd door met tafels en stoelen te werken. Die stoffen bank is niet handig, stel dat daar bijvoorbeeld een kop koffie overheen gaat. En ik heb nu meer personeel nodig voor bijvoorbeeld de pizzeria en bediening aan de tafels. Zoals overal is personeel op het moment moeilijk te krijgen. Dit werk is niet voor iedereen weggelegd en voor sommigen is het ook een lastig te bereiken locatie. Het is meer dan broodjes smeren, het gaat om gastvrijheid en klantbeleving. Voor mij is de basis dat werknemers op tijd zijn, netjes gekleed en op de juiste plek staan én weten hoe koffie gezet moet worden. Als dat op orde is en vloeiend gaat, gaan we de diepte in. Ze kunnen zich specialiseren op bepaalde posities, maar ook een rondje lopen in de store en bij gasten vragen of alles naar wens is. Het is nog net geen Van der Valk, maar daar mogen we wel naar toe”, grapt hij.

"Het is nog net geen Van der Valk, maar daar mogen we wel naar toe"

Rustpunt
De verbouwing was volgens Wentzel nodig. “Als je iets wil testen, zoals een nieuw concept, dan doe je dat niet op een klein station. Haarrijn is de perfecte locatie om te pionieren. Stilstand is achteruitgang en bovendien was het hier voor de verbouwing een beetje gedateerd.”
Vervoer blijft bestaan, volgens Wentzel, maar de rol van het tankstation verandert. “We geven de mensen een rustpunt. We waren het eerste Shell-station in Nederland met een Starbucks-store in het pand waar mensen konden zitten, maar nu heeft de shop zelf ook wat tafels en stoelen en zelfs een zitbank.”

Wat betreft elektrisch laden hoopt hij te groeien. “We hebben in totaal twee laadplekken. We zouden graag meer plekken hebben op het grootste station van Nederland, daar willen we in de toekomst wat aan gaan doen.”

gvo-241024-009.jpg Verse broodjes.

Veilige haven
Wat die toekomst betreft, denkt Wentzel dat ze de juiste weg in zijn geslagen. “Transport en vervoer blijft, en de tankstations blijven en worden nog meer een veilige haven voor reizigers. De corebusiness van een tankstation deint een beetje, verschuift. Brandstof tanken zie ik als een contactmoment en een kans om bezoekers te laten zien wat er allemaal nog meer te verkrijgen is op het station.” Hoeveel reizigers het in de toekomst worden weet hij niet. “Ik denk dat we last krijgen van thuiswerkers, ik merk nu al dat het op maandag, woensdag en vooral vrijdag veel rustiger is.” Een laatste punt wil de ervaren stationsmanager nog wel noemen. “We zijn 24/7 open. Er gebeurt altijd wel wat. Het zijn echt een heleboel menselijke dingen die hier gebeuren en dat maakt het ook weer leuk.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.