Daar waar we nog maar enkele jaren geleden slechts de telefoon en mail hadden als communicatiemiddel, hebben we met Whatsapp, LinkedIn, X en andere social media tal van alternatieven.
En we communiceren erop los met z’n allen. Maar zelden om te luisteren, want meestal is het zenden. Zenden hoe goed we zijn, waar we zijn, (met) wie we (willen) zijn. En als we luisteren, doen we dat meestal niet om de ander beter te begrijpen, maar om erop te reageren. Het hedendaagse zakendoen heeft er louter last van.
Soms heb ik het idee dat er meer communicatiedeskundigen dan loodgieters rondlopen in Nederland. Ze adviseren je hoe je kunt zenden. Weten precies hoe, wat en wanneer je iets moet posten op LinkedIn, Facebook of TikTok.
Middels geavanceerde programma’s weten ze iets zichtbaar te maken en Google Ads helpt je bovenaan het lijstje. De kosten die hiermee gepaard gaan, lopen al snel lekker op. En voordat je het weet ben je kapitalen kwijt aan je ‘zendvrienden’ en slokken ze het grootste gedeelte van je marketingbudget op.
Met de komst van AI zal het wel anders worden. Niet per se beter. Je weet tegenwoordig al niet goed meer wat waar is, en wat niet. Dat wordt in de nabije toekomst alleen maar meer en erger.
En waarom heeft de business er last van? Omdat diezelfde communicatiedeskundigen je niet leren om te antwoorden, te begrijpen en te vragen. En dat doen we dus ook niet!
Als je kijkt hoeveel mensen op dit moment hun mailbox vol hebben staan met onbeantwoorde mails, schrik je.
We hebben geen tijd – lees: we pakken geen tijd – om fatsoenlijk onze mails te beantwoorden. Zakenpartners die je iets vragen, zakenpartners die iets voor je kunnen betekenen, krijgen geen antwoord. Laat maar even zitten, ik heb het te druk met een LinkedIn-post maken, inclusief selfie, zodat heel het land kan zien dat ik op een beurs ben geweest.
Telefoontjes worden niet beantwoord en voicemails laten we voor wat het is, ik bel wel terug als ik jou nodig heb.
Bij een conflict pakken we niet de telefoon, maar knallen er een mailtje uit. Met uiteraard de leidinggevende in de cc, zodat hij weet dat ik lekker bezig ben.
Je lost er niets mee op, maar je kunt wél zeggen dat je het hebt aangekaart én afgewerkt. Wat natuurlijk niet zo is. Maar dat weet je leidinggevende niet, want die heeft nog geen tijd gehad om jouw mailtje te lezen.
Die had het druk met een uitgelopen vergadering over de nieuwe strategische communicatieaanpak 2025…
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.