490A1806.jpg V.l.n.r.: Koert Flipsen, Plien Castelijns en Lodewijk de Neeling met de Beste Introductie-award. Foto: Evelien de Haas

Beste Introducties 2024 WINNAAR: WORLD SPICE BLENDS ZONDER ZOUT

ROTTERDAM - Kleuren en geuren om wereldse maaltijden te verrijken, zonder zout. Hoe je hiermee als winnaar uit de bus komt, vertellen Lodewijk de Neeling (productmanager B2B), Plien Castelijns (lead brandmanager B2B) en Koert Flipsen (category development manager B2B).

WINNAAR: Verstegen Spices & Sauces

Gefeliciteerd met het winnen van de Beste Introductie 2024. Wat betekent dit voor jullie?
Castelijns: “Dank je wel! Wij zijn vereerd dat onze World Spice Blends zonder zout zijn bekroond met de titel Beste Introductie. Deze erkenning onderstreept onze inzet om innovatieve en smaakvolle oplossingen te bieden voor de professionele keuken. Hier hebben veel mensen aan gewerkt en er is veel tijd in gestoken, zowel op de afdelingen R&D, Product Management, Marketing als bij Sales.”

Hoe kijken jullie terug op de introductie?
Castelijns: “Met trots! Voor chefs en foodprofessionals betekent dit een uitbreiding van hun mogelijkheden om zonder zout gerechten te verrijken met authentieke wereldsmaken. Dit motiveert ons om verder te investeren in hoogwaardige kruidenmixen die aansluiten bij de wensen van de professionele markt: puur, smaakvol en veelzijdig toepasbaar.”

Hoe onderscheiden jullie jezelf met dit product in de markt?
De Neeling: “De smaak van kleurrijke en geurige kruiden vormt de basis van elke keuken, waar ook ter wereld. Gasten van vandaag verwachten verrassende smaken uit de meest spannende keukens, waarbij vooral jongere generaties goed bekend zijn met internationale gerechten. Verstegen heeft deze authentieke smaken ontwikkeld om chefs te helpen de originele smaken van wereldse gerechten te serveren – zonder zout.
Verstegen haalt kruiden en specerijen rechtstreeks van de oorsprong. We houden alles in eigen hand: van de selectie en het zorgvuldige transport tot het malen in onze eigen maalderij in Rotterdam. Zo kunnen wij de kwaliteit en smaak altijd waarborgen en gerechten ook zonder zout bijzonder op smaak brengen. Onze kruiden en specerijen zijn misschien maar een snufje in een gerecht, maar ze hebben een grote impact. Ze benadrukken de essentie van een keuken en transformeren een gerecht van goed naar groots in smaak en signatuur. Daarbij komt de vraag: waarom zouden wij het gerecht vooraf met zout op smaak brengen, terwijl de professional dat zelf het beste kan?
Dankzij de handige, compacte verpakking is het product aantrekkelijk voor zowel hobbykoks als professionele chefs. Het heeft een constante smaak en maakt het eenvoudig om in recepten te variëren.”

"Een snufje in een gerecht, maar met een grote impact"

Wat kunnen we dit jaar voor leuke innovaties verwachten?
Flipsen: “Afgelopen maand hebben we twee nieuwe World Grills toegevoegd aan ons assortiment, die perfect in lijn liggen met de wereldse smaken van dit seizoen: de World Grill Korean en Pesto, twee unieke olie-marinades. De Koreaanse keuken is dé trend van nu! Deze marinade brengt de perfecte balans tussen pittigheid, umami en gefermenteerde smaken, waardoor vlees- en groentegerechten een authentieke en intense smaak krijgen. Een musthave voor professionals die willen inspelen op deze populaire trend en hun assortiment willen verrijken met de onweerstaanbare smaak van Korea.
Pesto is daarentegen een geliefd premiumproduct in Europa dat gerechten direct een verfijnde en authentieke smaak geeft. De luxe uitstraling verhoogt de waarde van vlees- en groentegerechten.”

Welke tip wil je meegeven aan afnemers van jullie innovatie?
Flipsen: “Gasten kiezen voor de horeca vanwege gemak, kwaliteit en beleving. Kies voor lokale streekproducten en geef ze een wereldse twist met de World Spice Blends van Verstegen. Kalfssukade van de slager om de hoek, gekruid met Quatre Épices voor een unieke touch. Of een Indiase linzensoep, op smaak gebracht met Garam Masala.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.