NIEUWVEEN – De verkiezing voor Beste Introducties is ieder jaar weer spannend. Welke genomineerde producten worden door de jury uitgeroepen tot winnaar? Het is natuurlijk belangrijk dat de groothandel en klanten razendenthousiast zijn over het product.
Dat hangt ook samen met inspelen op behoeftes en trends.Out.of.Home Shops vroeg foodexpert Gijsbregt Brouwer naar zijn reactie op de winnaars.
Nog volledig onder embargo heeft Brouwer de winnaarslijst ontvangen om een blik te werpen en zo te ontdekken of de winnaars van dit jaar inspelen op belangrijke trends.
“Ik zie vooral veel veilige opties. Dat is logisch, want het is voor een brede doelgroep en het zijn moeilijke tijden, dus consument en producent nemen liever geen risico. Soms is dat mooi: sterke merken werken graag met sterke merken, dus Sprite met Absolut en Jack & Coke is dubbele power.Extra veel merk, dus zekerheid voor consument en producent”, zegt Brouwer.
Hij ziet dat niet alleen in de vorm van een samenwerking op productniveau, maar ook op het gebied van meer aandacht op de menukaart. Als voorbeeld noemt hij Milka. “Je kunt kiezen voor chocolade zonder merk, maar nu kun je Milka op de menukaart erbij zetten”, licht de foodexpert toe.
Een andere belangrijke trend is gemak. “Ready-to-drinkopties bieden dat bij uitstek, omdat het al is gemixt, maar ook Flora speelt in op gemak. Hun product is plantaardig én allergenenvrij, dus heel makkelijk voor chefs”, zegt Brouwer.
Dippen en kaas
Naast gemak ziet hij nog meer trends terug in de winnaarslijst. “Ook de frieten van Farm Frites zijn al gemakkelijk voorgesneden. Dat bestaat natuurlijk al langer, maar deze in de vorm van scoops zijn wel grappig, vind ik. Het maakt de frieten erg handig voor het dippen in sauzen, wat ook een trend aan het worden is. Verder zijn Korea en Mexico dé twee ‘hit’-keukens van dit moment. En die zie ik allebei terugkomen bij de Beste Introductie-winnaars. Als laatste trend, niet te missen, wil ik de opkomst van kaas noemen. Wat we een beetje minder eten aan vlees, eten we meer aan kaas. Kaas doet het ook erg goed op TikTok, de cheesepulls voorop”, zegt Brouwer.
Gezond
Toch spot de foodexpert ook trends in het dagelijks leven die niet te vinden zijn onder de winnaars. “Wat opvalt is dat ‘minder’ en ‘zero’ nog steeds veel ruimte hebben, terwijl ik al een jaar of vier wacht op producten die iets toevoegen in plaats van dat ze iets weglaten. Denk aan adaptogenen, CBD en vezels. Met zaken als minder zout of suiker (vooral in energydrinks zit veel suiker) is overigens niks mis, dat is voor veel mensen juist belangrijk. Maar ik vind het wel teleurstellend dat er nauwelijks of geen gezonde producten in de lijst staan. Waar blijven de gezonde, groene introducties? In de horeca zie je langzaamaan de slag naar groenten en fruit gemaakt worden. Dat is over het algemeen gezonder en duurzamer.”
Over de Beste Introducties
In de wereld van productontwikkeling is het iedere keer de vraag: is dit een blijvertje of niet? Een spannend proces dat maanden of soms jaren kan duren. Gelukkig mondt dat proces bij velen uit in een groot succes: een introductie die aanslaat in het foodservicekanaal. In de editie van maart hebben we de genomineerden voor de Beste Introducties gepresenteerd. Fabrikanten hebben hun introductie zelf genomineerd en maken daarmee kans op de titel Beste Introductie 2024. Het is – zoals altijd – een vrij diverse lijst met nominaties, van eten en drinken tot non-food.
Beoordeling
Deze totale lijst met nominaties is naar de jury gegaan: groothandels, inkooporganisaties, formulehuizen en cateraars. Zij hebben de introducties beoordeeld op basis van ondersteuning, innovativiteit en omloopsnelheid. Alleen producten met een eindscore van 7 of hoger – op basis van het gemiddelde van alle ingevulde enquêtes over het betreffende product – worden uitgeroepen tot Beste Introductie 2024. De beoordeling heeft geleid tot de winnaars die in deze editie worden bekendgemaakt. De fabrikanten achter het product vertellen over de productontwikkeling, trends, uitdagingen en de toekomst.
Wil jij volgend jaar met jouw introductie kans maken op de Beste Introductie-award? Mail naar verkoop@ondernemerspers.nl om je product van 2025 te nomineren.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.