FloraFood12.jpg Foto: Pauline Smale

Beste Introducties 2024 WINNAAR: 100% PLANTAARDIG ALTERNATIEF VOOR ROOMBOTER

AMSTERDAM – Flora Food Group wint de Beste Introductie-award 2024 met Flora Professional 100% Plantaardig Alternatief voor Roomboter. Hiermee is er een goed plantaardig alternatief beschikbaar voor de out-of-homebranche. Denise van Pierre, channel development manager foodservice Nederland, vertelt hierover.

WINNAAR: Flora Food Group met Flora Professional

Wat voegt deze nieuwe introductie toe in de markt?
“Flora Professional 100% Plantaardig Alternatief voor Roomboter speelt niet alleen perfect in op de toenemende vraag naar meer plantaardig, maar ook op de vraag naar duurzamere alternatieven voor zuivel.”

Hoe zou je het product in één zin omschrijven?
“Het product geeft dezelfde rijke, romige textuur en smaakervaring die je gewend bent van roomboter. Hierdoor kan je het boteralternatief direct 1:1 vervangen in elk gerecht waarin je nu roomboter gebruikt, zoals desserts, sauzen, kruidenboter en meer. En het heeft een 75% lagere klimaatimpact vergeleken met roomboter.”

Wat is het onderscheidend vermogen van dit product?
“We kunnen veel over duurzaamheid praten, maar uiteindelijk is smaak altijd het allerbelangrijkste aspect voor de gast. In Wageningen staat ons R&D-centrum waar onderzoek wordt gedaan naar recepten, smaken en verpakkingen. Dit product is zo ontwikkeld dat het de functionaliteit van boter in alle toepassingen nabootst, terwijl het volledig plantaardig is en je geen concessies hoeft te doen op het gebied van kwaliteit en smaak.”

Welke strategie hanteren jullie om deze introductie bekend te maken bij ondernemers in de out-of-homebranche?
“We hebben diverse introductiecampagnes gedaan bij horecagroothandels. We richten ons op gerichte communicatie via verschillende digitale kanalen, zoals social media, e-mailcampagnes en samplecampagnes. We staan op diverse vakbeurzen, zowel in het horeca-als bakkerijkanaal, en organiseren co-creatiesessies met klanten om het product in verschillende applicaties te laten proeven en ervaren.”

"Net als roomboter, maar dan beter! Beter voor het klimaat, beter voor je portemonnee en beter voor iedereen (want allergeenvrij). "

Hoe kijken jullie terug op de introductie en de eerste reacties?
“Ondernemers in de out-of-homebranche waarderen het plantaardige alternatief vanwege de brede toepasbaarheid en kwaliteit. De eerste feedback is dat het product goed werkt, juist omdat het zo overeenkomt met roomboter. Daardoor hoef je ook weinig van het proces te veranderen en kun je Flora Professional alternatief voor roomboter gemakkelijk implementeren. Ook het aantrekkelijke prijsverschil ten opzichte van de stijgende en onstabiele roomboterprijzen is positief.”

Hoe meten jullie het succes van deze introductie?
“De adoptie van het product door ondernemers in de horeca, bakkerij en industrie zegt veel over het succes van deze introductie. Daarnaast zijn klanttevredenheid en verkoopcijfers belangrijke parameters.”

Heb je een voorbeeld van een ondernemer die succesvol met dit product werkt?
“De Koekfabriek in Wageningen maakt impact door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een eerlijke kans te geven. Impact maken op sociaal gebied smaakt naar meer. Ze realiseren zich dat de switch naar plantaardig een van de makkelijkste manieren is om de CO2-impact in een keuken te verkleinen en hebben dus een groot deel van hun recepturen overgezet naar Flora Professional alternatief voor roomboter met als uitgangspunt (h)eerlijke Koekies!”

Welke groeimogelijkheden zien jullie nog voor dit product?
“Chefs en bakkers zijn vaak opgeleid met het koken en bakken met roomboter. De overstap naar volledig plantaardig is dan vaak spannend. Met de roomboter- en roomalternatieven van Flora Professional kunnen we iedereen helpen in hun transitie van dierlijk naar plantaardig: van horeca, bakkerij, industrie, retail tot aan consument. Naast een volledige overstap naar plantaardig zijn er ook diverse hybride opties waarbij zuivel wordt gecombineerd met de plantaardige producten van Flora Professional. Mogelijkheden en kansen volop dus!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.