3R6A0672-Ilseschuurmansfotografie (1).jpg Het team van Dr. Oetker komt graag bij elkaar om twee awards in ontvangst te nemen. Foto: Ilse Schuurmans

Beste Introducties 2024 WINNAAR: PATISSERIE - PANIERS EN PIZZA PERFETTISSIMA BASE PURA

AMERSFOORT – Dr. Oetker is dit jaar twee keer bekroond met de Beste Introductie 2024. Een prachtige waardering, aldus Irene van Echtelt-Heere, marketing manager Foodservice. “Het lanceren van een product is een gezamenlijke inspanning die begint met een idee en vervolgens door verschillende disciplines wordt uitgewerkt tot een succesvolle introductie. Dat de markt onze introducties op deze manier waardeert, is een bevestiging van ons harde werken en toewijding. We zijn dankbaar en trots op wat we samen hebben bereikt”, aldus Van Echtelt-Heere.

 

WINNAAR: Dr. Oetker met Koopmans Professioneel

Wat voegen deze nieuwe introducties toe aan de huidige menukaart?
“De introductie van Koopmans Professioneel Paniers zorgt voor een gemakspropositie met een kwaliteitsproduct. De paniers zijn gemaakt van hoogwaardige ingrediënten en bieden een perfecte balans in smaak, vooral in combinatie met de geliefde sloffenbodem. Met een eigentijdse twist en diverse smaakvariaties zijn deze paniers een waardevolle toevoeging aan het aanbod van foodservicelocaties. De introductie van Pizza Perfettissima Base Pura zorgt voor een mooie artisanale pizzabodem die naar eigen creativiteit kan worden getopt. De kracht is dat er geen topping op de bodem zit, dit biedt de vrijheid om eindeloos te variëren en unieke smaakcombinaties te creëren die gasten zullen verrassen.”

Waarom was 2024 het geschikte jaar om deze producten te lanceren?
“Gemak blijft een belangrijke rol spelen binnen foodservice en blijft een van onze belangrijkste pijlers. Onze visie ‘ You don’t need skills to serve great cake, pizza and desserts ’ benadrukt de waarde die wij toevoegen in onze productcategorieën. Zowel Koopmans Professioneel Paniers als Pizza Perfettissima Base Pura bieden gemak in professionele keukens. Beide concepten maken het mogelijk om op verschillende momenten te genieten van eenvoud en kwaliteit.”

Hoe zou je de producten in één zin omschrijven?
“Voor de pizzabodem is die als volgt: ​Pizza Perfettissima Base Pura is een perfect voorgebakken steenovenpizza zonder saus, waarmee iedere chef eenvoudig zijn eigen creatieve draai kan geven aan het bereiden van een pizza pomodoro, pizza bianca of zelfs een zoete pizza.
En voor het andere product: Koopmans Professioneel Paniers maken het mogelijk om in no-time heerlijke verfijnde zoetigheden met een ambachtelijk karakter te serveren, zonder bakstress.”

Op welke trends en ontwikkelingen spelen jullie in?
“De introducties zijn perfect afgestemd op de trends en ontwikkelingen: personeelstekort, indulgence, beleving en kleine porties. Voor de ‘nieuwe’ generaties is genieten een van de belangrijkste koopmotieven, zelfs belangrijker dan gezond eten buitenshuis. Dit genieten moet echter gepaard gaan met de juiste beleving. Het personeelstekort maakt dit soms uitdagend voor horecaondernemers, maar ons kant-en-klare aanbod biedt de perfecte oplossing.”

Wat is het onderscheidend vermogen van de producten?
“De verhoogde werkdruk kan het lastig maken om tijd te vinden voor creativiteit en het experimenteren met nieuwe recepten, waardoor het moeilijker wordt om innovatief te blijven. Onze range aan producten biedt hier de uitkomst. Met een hoge mate van gemak stellen ze chefs in staat om snel en eenvoudig hoogwaardige gerechten te bereiden, zonder concessies te doen aan hun persoonlijke creativiteit. Dit geldt ook voor onze Koopmans Professioneel Paniers en Pizza Perfettissima Base Pura.
Onze paniers zijn niet alleen verrukkelijk van smaak, maar ook een lust voor het oog. Ze combineren gemak met een ambachtelijk uiterlijk en vormen een nieuwe productcategorie onder het gewaardeerde merk Koopmans Professioneel. De paniers zijn veelzijdig inzetbaar en ideaal voor banqueting, buffetten, high tea of als onderdeel van een dessert.
Pizza Perfettissima Base Pura is een waardevolle toevoeging aan ons bestaande assortiment van pizzabodems en getopte pizza’s.De Base Pura biedt chefs de mogelijkheid om te genieten van gemak met een smaakvolle bodem, terwijl ze hun eigen creaties kunnen serveren dankzij de veelzijdigheid aan toppings waarmee de bodem kan worden afgemaakt. Beide introducties maken het de chefs iets makkelijker.”

Wat is de meest verrassende feedback uit de markt die jullie is bijgebleven?
“Veel van onze introducties promoten we middels een proefbox. Horecaprofessionals kunnen een samplebox aanvragen en de producten zelf ervaren, want uiteindelijk geldt: proeven is geloven. We zijn bijzonder trots op de feedback die we ontvangen hebben na het proeven van onze paniers. Enkele reacties die we kregen zijn:
“Erg lekker en vers, alsof het direct van de warme bakker komt!”
“Fantastisch formaat en smaken. Je merkt dat het met hoogwaardige ingrediënten en aandacht gemaakt is.”
“Leuk product als aanvulling voor onze high tea. Goede ontwikkelingen bij Dr. Oetker. Wij waarderen deze vernieuwingen!”
Deze positieve reacties bevestigen dat de kwaliteit van onze paniers wordt gezien en gewaardeerd in de markt.
Daarnaast hebben we de Base Pura niet alleen via proefboxen onder de aandacht gebracht, maar ook op de Horecava gepresenteerd, met onder andere zoete pizzavarianten zoals mascarpone met aardbei en appel met kaneelsuiker. Het was fantastisch om de reacties tijdens het proeven te zien; iedereen was zeer verrast en vond de varianten heerlijk. Een pizza die als dessert geserveerd kan worden! De veelzijdigheid van het product wordt enorm gewaardeerd; een pizzabodem die zich leent voor een hartige óf zoete pizza of als pizzabrood geserveerd kan worden.”

Hoe kijken jullie terug op de introducties?
“Introducties geven ons energie! Bij Dr. Oetker Professional streven we ernaar om altijd voorop te lopen en te blijven vernieuwen. Deze nieuwe introducties zijn daar een perfect voorbeeld van. Elke dag werkt ons team vol passie samen met en voor onze klanten. Of het nu gaat om advies, meedenken of het delen van kennis, wij staan klaar voor elke foodserviceprofessional. Deze nieuwe producten zijn een waardevolle aanvulling op ons assortiment en de positieve feedback uit de markt bevestigt dit.”

Hoe meten jullie het succes van deze introducties?
“Elk kwartaal evalueren we de nieuwe listings en analyseren we waar onze producten worden aangeboden, welke eindklanten ze bereiken én hoe de markt reageert. We voeren regelmatig checks uit bij onze klanten om waardevolle feedback te verzamelen. Op basis van deze inzichten sturen we bij en ontwikkelen we continu nieuwe producten. Zo zijn we momenteel bezig met een nieuwe smaakvariant van Paniers en bereiden we de volgende line-extension van Pizza Perfettissima voor introductie.”

"De introducties zijn perfect afgestemd op de trends en ontwikkelingen: personeelstekort, indulgence, beleving en kleine porties"

Welke groeimogelijkheden zien jullie nog voor deze producten in de toekomst?
“Pizza is wereldwijd een van de meest geliefde gerechten. Het Pizza Perfettissima assortiment biedt een veelzijdige oplossing voor diverse locaties, zoals hotels, campings, bowlingbanen, pretparken, partycatering en restaurants. Dit exclusieve assortiment voor de professionele markt omvat een compleet concept: pizza, oven en service; alles is tot in de puntjes verzorgd. Hierdoor kunnen margerijke pizza’s snel en eenvoudig aan elke menukaart worden toegevoegd. De pizza’s zijn verkrijgbaar bij de groothandel, wat het bestellen vergemakkelijkt, want dat gaat samen met andere inkopen. Met de toevoeging van Base Pura wordt ons aanbod nog completer, waardoor nog meer foodservice professionals kunnen profiteren van deze hoogwaardige pizza’s.”

Hoe hebben jullie de eindklant enthousiast gemaakt over dit product?
“We hebben verschillende strategieën ingezet om onze producten onder de aandacht te brengen. In januari hebben we onze pizza’s gepresenteerd tijdens de Horecava, en tijdens Gastvrij Rotterdam stonden onze paniers in de schijnwerpers. Daarnaast hebben we proefboxen ontwikkeld, zodat horecaprofessionals zelf het gemak en de smaak kunnen ervaren. LinkedIn is een belangrijk kanaal voor ons, waar we zowel organisch als via campagnes onze producten promoten. Bovendien hebben we via diverse vakbladen en grossiers onze communicatie-uitingen verspreid.”

Hoe onderscheiden deze producten zich op het gebied van duurzaamheid?
“Onze producten spelen vooral in op het verminderen van waste. De ready-to-serve paniers zijn eenvoudig in gebruik: een paar uur ontdooien en ze zijn klaar om te serveren. Ze blijven tot wel vier dagen houdbaar in de koelkast, wat zorgt voor minder bakstress én geen verspilling.
De Base Pura hoeft niet te worden ontdooid, waardoor je geen schatting hoeft te maken van verkoopaantallen en geen ontdooide pizza’s aan het einde van de dag hebt die je niet kunt gebruiken. Bovendien biedt de bodem de mogelijkheid om te variëren met ingrediënten, zodat je kunt inspelen op het seizoen en bijvoorbeeld lokale groenten kunt gebruiken.”

Wat zouden jullie willen meegeven aan ondernemers die nog overwegen om deze producten in hun assortiment op te nemen?
“Doen!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.