AMSTERDAM – Het ziet er niet best uit voor de restaurants in 2025. ABN Amro verwacht dat er 450 failliet gaan in 2025, een verdubbeling ten opzichte van 2023. Stijgende kosten en toenemende concurrentie zetten druk op de sector.
Na de coronaperiode leek de horeca goed te herstellen, maar de bank ziet dat de problemen zich weer beginnen op te stapelen. De winstmarges in de horeca staan al langer onder druk door sterk stijgende kosten voor onder meer energie, huur en lonen. Kostenstijgingen van rond de twintig procent kunnen niet altijd volledig door worden berekend in de prijzen, waardoor er geen hogere omzetten worden behaald ter compensatie.
Problematische schulden
Het zijn voornamelijk de kleine horecabedrijven die de financiële druk voelen. Bijna een op de vijf kleine bedrijven, van vijf tot vijftig medewerkers, heeft problematische schulden. Van de middelgrote en grote bedrijven melden de meesten dat ze de schulden onder controle hebben. 2025 zag een stijging in de percentages van bedrijven met hoge en problematische schulden.
Binnen de sector zelf zijn er ook aanzienlijke verschillen. Pannenkoekenrestaurants hebben de minste problemen door de gunstige locaties en hoge arbeidsproductiviteit. Voor bezorgrestaurants wordt het lastig, vooral voor de nieuwe spelers. De enorme groei in 2022 en 2023 van maar liefst 51% wordt tegengewerkt door een geringe vraaggroei.
Falen
Naast de praktische uitdagingen worden ondernemers die financieel in zwaar weer zitten ook geconfronteerd met culturele percepties van falen. Failliet gaan wordt in Nederland gezien als iets slechts terwijl dit bijvoorbeeld in de Verenigde Staten wordt gezien als een leermoment, zegt de bank. Tijdig hulp zoeken, kan een oplossing zijn. Hierdoor is er tijd om te herstructureren of om het bedrijf gecontroleerd af te bouwen.
Kansen
Digitaliseren en nieuwe concepten bieden volgens ABN Amro nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Stef Driessen, sector banker Leisure bij ABN Amro zegt hierover: “Er bestaan softwaretools voor voorraadbeheer om voedselverspilling tegen te gaan en AI-gestuurde technologieën die personeelsplanning efficiënter maken en mogelijk loonkosten kunnen verlagen. Daarnaast kunnen ondernemers inspelen op de vraag van jongere generaties zoals Millennials en de Generatie Z. Deze groepen, die bovengemiddeld veel buitenshuis consumeren, zoeken betaalbare en gemakkelijke eetopties. Innovatieve horecaconcepten, zoals discount dining, bieden kansen om deze doelgroep aan te spreken zonder in te leveren op kwaliteit. Ondernemers die de juiste stappen zetten, kunnen niet alleen overleven, maar ook bouwen aan een toekomstbestendige sector die aansluit bij de wensen van een nieuwe generatie consumenten.”
Bron: Out.of.Home Shops