Gijsbregt aan tafel Vermaat oktober 2024.jpg Foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer: “Het onderdeel de Lekkerste Wedstrijden neemt aan waarde toe en groeit. Deelnemers pronken met hun overwinning.”

Innovatie en beleving voeren de boventoon op Horecava

AMSTERDAM - Nog niet zo lang geleden was de verwachting dat het fenomeen beurs zou verdwijnen door de snelle digitalisering. Alle informatie die je nodig hebt, werd online verkrijgbaar. “Maar de horecabeurzen in Nederland, de grote en de kleinere, zijn er nog altijd. Blijkbaar blijft daar behoefte aan en dat vind ik wel interessant”, vertelt foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer.

Kim Schoonman |

“We gaan nog steeds enkele keren per jaar, maar zeker in januari, met z’n allen in overvolle hallen kijken naar de laatste innovaties. Het is heel dubbel dat we dat doen.”

Het netwerken, ‘handjeklap’, is een constante, hoewel deze basisreden voor een beurs minder belangrijk wordt. “Ik vind het heel knap hoe Horecava, maar ook Gastvrij Rotterdam of BBB Maastricht zich de afgelopen jaren hebben omgevormd en zich richten op Lifetime Value (wat is de waarde van de gemiddelde klant, red.). Niet iedereen denkt al zo, maar de waarde verschuift wel steeds meer.” Beurzen blijven ook belangrijk als partijen een grote aankondiging hebben, meent Brouwer. “Vorig jaar betrad bijvoorbeeld Royal Bliss van Coca-Cola het podium. Zoiets presenteren ze nog altijd graag op Horecava, terwijl ze er al jaren niet meer waren geweest. Het is een soort big bang om het jaar mee te beginnen.”

De beleving
Volgens Brouwer komen deelnemers vanuit de standhouders elk jaar uit gewoonte; er zijn mensen die met het hele salesteam een week vrij maken om orders te kunnen schrijven en businesscards uit te delen, en er zijn bedrijven die met innovaties komen en dat onder veel aandacht willen doen. De motivatie van de bezoekers vindt hij lastiger te benoemen. Waar kleinere beurzen zoals Gastvrij Rotterdam vragen om met een of twee personen te komen, gaat men over het algemeen naar Horecava met het hele team. “Het is niet voor niets dat Horecava een week na de feestdagen plaatsvindt. Iedereen heeft zich kapotgewerkt in die periode en het is dan ook een beetje het uitje, de beloning voor je team. Het kost daarbij niet zoveel als met z’n allen naar De Efteling”, grapt Brouwer. De stands moesten van oudsher bezoekers trekken die inspiratie op wilden doen voor de menukaart, een nieuwe keuken of het terras. Die reden is er volgens Brouwer niet meer. “De chefs zitten continu op Instagram, potentiële klanten worden uitgenodigd, inspiratie komt overal vandaan, het hele jaar door. Er moest daarom een andere reden komen om naar Horecava te gaan en dat noem ik maar even de zachte kant. Voor Horecava zit de groei niet in de vierkante meters, maar in de programmering: congressen, wedstrijden, innovatieplein, TrendLAB: allemaal dingen die een thema uitstralen. Je kunt het bijna een festival noemen. Men komt voor de beleving.”

Het ontbrekende onderwerp
Ondanks de veranderende waarde van de beurs zit de Horecava boven op de actuele thema’s, met name voor de horecabranche. “Als trendwatcher zit ik meer op de inhoud, maar Horecava doet het naar mijn mening goed. Ze zetten snoeihard in op innovatie en willen de innovatiehub van Nederland worden met veel aandacht voor trends. Iedereen wil de Horecava Innovation Award wel winnen. Wat ik in de bredere zin mis, is de vraag: wat doet de horecabranche in de maatschappij? Dat is zeker geen verwijt, want het is een moeilijk onderwerp. Toch zijn er naast de positieve kanten van de impact van horeca, waar Koninklijke Horeca Nederland op Horecava zeer actief mee is, ook negatieve. De geluiden over het obesitasprobleem worden luider. Het is geen gezellig onderwerp, maar de horeca gaat hierin niet helemaal vrijuit”, meent Brouwer. “Veranderingen zijn in aantocht. Naar mijn idee komen onderwerpen als duurzaamheid, dierenwelzijn en eiwittransitie op de beurzen langzaam op gang. De horecabeurzen vinden het een lastig punt. Misschien doen ze het wel en zie ik het niet, maar volgens mij zijn ze daar niet zo sterk in.” Deze impact op de maatschappij mogen de horecabeurzen wat Brouwer betreft meer agenderen, omdat je dan eerlijk bent naar je klant.

"Als je met trends te futuristisch bent en bezoekers herkennen zich daar niet meer in, dan ben je ze kwijt"

Wat mogen we niet missen?
Bijna niemand, behalve de standhouders, gaat vier dagen naar Horecava, dus is het een kwestie van kiezen. Brouwer gaat zelf graag naar het Start-upLAB en het TrendLAB. “Start-ups hebben vaak minder budget en zien er daarom iets minder gelikt uit, maar het is wel altijd interessant. Van de duizenden stands zijn er ongeveer vijftig die echt iets nieuws of anders presenteren dan wat ik eerder zag. Die bedrijven vinden is voor mij het leukste aan een beurs bezoeken, zoals Horecava. De opkomst van gezonde frisdranken – premiumsoda’s – was de laatste paar jaar zoiets, maar ook hoe dingen ineens anders gepresenteerd worden, zoals cocktails in flesjes en blik. Bij eten hetzelfde, het feit dat je dingen kon ‘loaden’ was echt nieuw en nu heb je de Lekkerste Wedstrijd Loaded Fries.” De foodtrendwatcher kijkt graag bij de Lekkerste Wedstrijden, niet zo zeer om iets te leren, maar omdat het zo leuk is. “Dit onderdeel neemt aan waarde toe en groeit. Deelnemers pronken met hun overwinning”, weet hij uit ervaring. Verder zijn de Horecava Awards belangrijk. “Met name omdat hier innovatie, maar ook steeds meer duurzaamheid wordt geprezen.”

Trends die actueel zijn
Wat volgens Brouwer voor Horecava geldt, is dat ze niet té ver voor de branche uit moeten lopen, dan raken ze hun bezoekers kwijt. “Horecamensen, mkb’ers, zijn vakmensen die goed zijn in een bepaalde tak van sport. Als je met trends te futuristisch bent en bezoekers herkennen zich daar niet meer in, dan ben je ze kwijt. Ik vind dat Horecava daar over het algemeen goed op let. Met het TrendLAB loopt deze beurs kans dat men het wegzet als ‘niets voor mij, ik loop wel even door naar bijvoorbeeld Heineken. Aan de andere kant pák je het wel met een TrendLAB, je bereikt ze wel. De thema’s zijn heel actueel.”
Brouwer benadrukt het belang van digitalisering. Op de Horecava-editie van 2019 heeft hij een podcastserie opgenomen op de beursvloer met partijen die daar actief waren. Er kwamen verschillende mensen aan tafel met wie hij een bepaald onderwerp besprak. “Ik weet niet wat ze dit jaar gaan doen op het gebied van digitalisering, maar voor het creëren van content is het heel belangrijk. Niet alleen voor de bezoekers die er zijn, maar ook voor degenen die nog overwegen om te komen óf als overzicht achteraf. Daar liggen nog kansen”, is de overtuiging van Brouwer.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.