Nieuwste foto van Arie1.jpg Arie Riethof voor het kantoor in Nieuwveen.

Jubileum: 25 jaar Out.of.Home Shops, nog altijd relevant

NIEUWVEEN - Een eigen krant voor de out-of-homesector. Hoe kom je op het idee en hoe hou je het al vijfentwintig jaar vol? Voor het Out.of.Home Shops - jubileum vroegen we Inez en Katja, de dochters van de inmiddels overleden oprichter en eigenaar van Ondernemers Pers Nederland (OPN) Arie Riethof, naar hun herinneringen over het begin, hun ervaringen en ideeën wat betreft Out.of.Home Shops.

Kim Schoonman |

Het eerste dat er bij beide zussen opkomt als we het over hun vader en het oprichten van het vakblad Out.of.Home Shops hebben is: “Niets hield hem tegen als hij eenmaal een idee had opgevat. Als er beren op de weg kwamen, dan pakte hij die op en zette ze aan de kant.”
Arie was een enorm enthousiaste man, die zijn ideeën met onstuitbare energie omzette naar de werkelijkheid. “Hij keek ook altijd vooruit, zag overal mogelijkheden en kansen”, aldus Katja.
Levensmiddelenkrant was al jaren bekend in de foodbranche en onder zijn contacten ontdekte Arie dat de out-of-homebranche meer behoefte had aan informatie over producten, trends en manieren om meer omzet te genereren. Hij zag een apart vakblad voor de out-of-homemarkt voor zich. De kennis en ervaring met Levensmiddelenkrant werden ingezet om enerzijds de fabrikanten aan te spreken die ook in de out-of homebranche actief waren en anderzijds om een nieuwe doelgroep te bereiken. De insteek van beide bladen is hetzelfde: de levensmiddelensector en -industrie te informeren over de laatste ontwikkelingen. Levensmiddelenkrant is daarbij gericht op foodretail en Out.of.Home Shops op buitenshuis.
In de eerste maanden heette het blad ook Levensmiddelenkrant Shops . Een logische zet om te bouwen op het netwerk dat Levensmiddelenkrant al had. Pas na enkele maanden is het Shops gaan heten, waarmee het echt ‘los’ stond van het foodretailvakblad. Nog veel later, januari 2010 is het Shops Out. of.Home gaan heten en uiteindelijk Out.of.Home Shops . ‘Shops’ is altijd erin gebleven om aan te duiden dat het om outlets buitenshuis, de horeca en tankshops ging.

"Arie wilde niet dat de krant alleen een nieuwsmedium was, maar zocht naar meerwaarde"

Awards
De awards zijn voor Out.of.Home Shops altijd een hoogtepunt in het jaar. Aries talent om wensen uit de branche te koppelen aan kansen, zorgde er ook voor dat hij als een van de eersten begon met het bedenken en uitreiken van awards. “Arie wilde niet dat de krant alleen een nieuwsmedium was, hij zocht naar meerwaarde”, legt Inez uit. “Hij zocht naar een manier om de verbinding tussen de handel en de industrie tot uiting te brengen. Partijen die in het dagelijks leven misschien veel contact hebben over inkoopprijzen, promoties of andere zakelijke onderwerpen en waardering voor elkaar hebben, maar daar verder niets mee kunnen doen. Met die awards vragen we de handel om de industrie te beoordelen op bijvoorbeeld een product (Beste Introductie en De Classique, red.) en samenwerking (Out.of.Home Awards, red.). Op die manier kunnen ze hun waardering naar elkaar uiten en genieten van het succes.”

Echte vakidioot
Arie sprak met veel enthousiasme en passie over zijn werk en hij maakte heel graag een praatje met mensen. Hij was altijd op kantoor, kwam zingend als eerste binnen, vertrok als laatste, vaak ook in het weekend, en was degene die elke dag de boodschappen voor de lunch haalde. Dan kon hij soms een uur wegblijven, omdat hij een goed gesprek had met een medewerker in de winkel, herinneren zijn dochters zich. Tot zijn overlijden in april 2022 was hij actief aan het werk voor OPN, van nieuwe ideeën bedenken tot de zaak draaiende houden.
“Ik zie hem nog zitten, de kranten doorspittend en artikelen uitknippen om als idee aan de redactie voor te leggen”, zegt Katja. “Op vakantie ontstonden vaak hele goede ideeën en dan kwam hij terug met een waslijst om uit te werken. Een echte vakidioot.” De klant was ook altijd koning bij Arie. ‘Alles wat je wil, kan’, verzekerde hij. Arie werkte nooit binnen de kaders. Er waren daarom vaak speciale edities van de vakbladen. Daar weet Inez nog wel een voorbeeld van. Zij herinnert zich een actie van Merci voor supermarktondernemers: “Vier dagen lang zaten we handgeschreven kaarten te schrijven!”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

katka-inez.jpg Katja en Inez Riethof.

Behulpzaam en gul
Wat dat betreft had hij meerdere kindjes: zijn gezin én zijn bedrijf. Maar hij maakte altijd tijd voor de mensen om hem heen en niets was onmogelijk. “Geen dag was saai met hem op kantoor”, zegt Inez en Katja vult aan: “Hij maakte grapjes met iedereen. Hij zag altijd het beste in mensen, was heel behulpzaam en gul. Toen het een tijdje moeilijk was en er mensen weg moesten, heeft hij dat zo lang mogelijk proberen uit te stellen. Dat ging hem echt aan het hart. Zo moedigde hij redacteur Ruth Eppink aan om vooral als zzp’er door te gaan, wat zij ook heeft gedaan. Ze is nu eindredacteur voor onze beide bladen.”

Familiebedrijf
De verhuizing van Veenendaal naar Nieuwveen in 1998 was voor Arie erg positief. Hij had een prachtig pand gevonden, dicht bij huis. Nu had hij minder reistijd en meer tijd voor zijn werk en gezin. Bovendien kwamen zijn dochters in het bedrijf werken. “Onze start was erg leuk”, vertellen de zussen over hun rol bij OPN. “Na de verhuizing zijn we hier komen werken, mede omdat dat een droom van Arie was. Zo zijn we erin gerold. We zijn een zakelijke drie-eenheid geworden, een familiebedrijf, dus het was een vanzelfsprekendheid dat we het zouden overnemen na zijn overlijden. Vol trots zetten we zijn droom voort.”

Unieke aanpak
Het grootste verschil tussen toen en nu is dat Out.of.Home Shops niet alleen als fysiek vakblad is gegroeid, maar dat bij OPN alle ontwikkelingen op mediagebied in de gaten worden gehouden. “Om die reden zijn we een crossmediaal medium geworden”, onderstreept Katja, “met daarin nog steeds het fysieke vakblad, maar ook een digitale krant, websites, nieuwsbrieven en social media. We staan nog altijd achter een printeditie, ook al zien we de media om ons heen steeds meer richting enkel digitaal veranderen. Wij zijn ervan overtuigd dat print nog steeds belangrijk is voor de out-of-homedoelgroep, omdat het niet alleen nieuws, maar ook achtergronden geeft, waarmee we de lezers op een rustig moment informeren. Het snelle nieuws staat op onze website, maar de krant blijft belangrijk voor de diepgang.” Ten opzichte van andere bladen neemt Out.of.Home Shops een heel groot deel van de out-ofhomebranche onder de hoede: van tankshops tot horeca en leisure. “Dat is heel breed, maar met een gezamenlijk doel: alle bedrijven willen de consument bereiken als ze buitenshuis zijn en behoefte hebben aan iets te eten of drinken. Dat is waar Out.of.Home Shops uniek in is en blijft”, zegt Katja.

Altijd relevant blijven
Beide zussen zien de toekomst heel positief in, want er zitten naar hun mening nog veel groei en mogelijkheden in deze markt. “Er gebeurt ontzettend veel in de branche. Natuurlijk zijn er uitdagingen met het personeelstekort en de stijgende prijzen. Ondanks dat zien we de toekomst voor de branche positief en ook voor ons als vakblad. We zullen deze doelgroep blijven informeren en wij blijven meebewegen met de ontwikkelingen om altijd relevant te zijn voor onze lezers. Wij kijken met heel veel plezier naar de toekomst, dan maken we Arie steeds weer trots!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.