AMSTERDAM/ROTTERDAM - Sodexo tekende op 21 oktober 2024 een samenwerkingsovereenkomst met het Landelijk WerkgeversServicepunt (LWSP) van UWV, een verlenging van de huidige samenwerking, om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen, voor twee jaar.
Out.of.Home Shops gaat met beide in gesprek over het succes van deze samenwerking, het proces en hoe geïnteresseerde werkgevers kunnen volgen. Sodexo won in 2017 de aanbesteding en is sindsdien facilitair partner van UWV voor de locaties in het zuiden van het land. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor de restaurants en de koffiebar. Bij deze aanbesteding hoort een Social Return On Investment (SROI) verplichting. Mathieu van Druenen, landelijk adviseur Werkgeversdienstverlening bij UWV voor de sectoren Horeca, Leisure, Schoonmaak en Land- en Tuinbouw, legt uit: “De SROI is een verplichting om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Dit was de start van de samenwerking.”
In 2017 was één recruiter verantwoordelijk voor de werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt, nu is er een projectmanager Diversiteit en Inclusie, die met een team verantwoordelijk is voor het verder ontwikkelen van het diversiteitsbeleid van Sodexo Nederland. Jasper Keijner, manager Talent, Development en Recruitment bij Sodexo, vult aan: “Vanuit deze samenwerking met UWV zijn we gaan uitbouwen. In eerste instantie op de locaties waar wij voor UWV de dienstverlening deden en daarna ook bij andere klanten. In totaal zijn we actief op ongeveer tweehonderdvijftig locaties in Nederland.”
Loyaliteit
De verlenging van de samenwerkingsovereenkomst is het gevolg van goede resultaten die beide partijen willen doorzetten. Sodexo is volgens Van Druenen een prima werkgever waar mensen graag willen werken. Zodra er openingen zijn bij Sodexo of als er een UWV-kandidaat is die graag in de horeca of schoonmaak wil werken, dan is het lijntje kort. Daarnaast zorgt Sodexo voor een korter en prettig sollicitatietraject. Keijner: “Voor de dienstverlening bij onze klanten zoeken we mensen-mensen. We selecteren op vakinhoudelijke vaardigheden, maar vooral op sociale vaardigheden. Of het nu in de schoonmaak is, achter de receptie, in de keuken of juist een barista. We kijken vooral ook wat sollicitanten te bieden hebben. Wat kan die persoon eigenlijk, die tegenover je zit?”
Open Hiring
Naast de gebruikelijke sollicitatiegesprekken hanteert Sodexo ook andere recruitmentprocessen, bijvoorbeeld Open Hiring en Met Een Gesprek Op Je Plek (een sollicitatie op competenties, red.). Open Hiring is letterlijk iemand aannemen zonder sollicitatiegesprek, assessment of doorvragen: alleen een koffiemoment, om de spanning er af te halen voor mensen die er moeite mee hebben. De kandidaat mag daarbij zelf bepalen of hij/zij de baan wil en aankan, wat voor gemotiveerde werknemers zorgt. Sodexo gebruikt dit traject vooral voor operationele functies, de frontlinie. “Dit proces brengt zoveel loyaliteit met zich mee, dat vertaalt zich vaak naar een langeretermijnverbintenis”, vertelt Keijner enthousiast. “Nu kijk je als werkgever in het hart en in de ogen van een kandidaat en de dankbaarheid die je daarvoor terugkrijgt, is echt leuk om te zien. Daarom is dit partnerschap zo mooi, de jobcoaches van UWV kennen hun cliënten heel goed. Het lukt niet altijd, maar zo heeft iemand in ieder geval een kans gehad, in plaats van dat we zeggen ‘we denken dat je het niet kunt’.”
Lees verder onder de foto ↓
Het belangrijkste is de klik
De samenwerking is een landelijk partnerschap, dat vooral lokaal wordt uitgevoerd. Van Druenen: “We kennen elkaar inmiddels goed. We weten dat we bij Sodexo mensen kunnen voorstellen die wat extra begeleiding nodig hebben, want Sodexo is daarop ingesteld. Het klinkt heel simpel, maar het belangrijkste is dat er een klik is.” Om de kans op die klik te vergroten, is Sodexo bereid om extra begeleiding te bieden. Medewerkers op de werkvloer hebben een Harrie-training gehad, waarbij de medewerker leert om begeleiding te geven aan collega’s met een extra ondersteuningsbehoefte. Harrie staat voor: Hulpvaardig; Alert; Realistisch; Rustig; Instruerend en Eerlijk. “Deze mensen fungeren als steunpunt op mentaal en fysiek vlak, bijvoorbeeld voor mensen met autisme, onzekerheid door langdurige werkeloosheid, een vervelende ervaring bij een werkgever. Maar ook in geval van een lichamelijke beperking, waardoor je bijvoorbeeld meer tijd nodig hebt voor bepaalde werkzaamheden”, gaat Van Druenen verder. “Er zijn allemaal regelingen om mensen een nieuwe kans te geven. Broodjes smeren kun je staand aan een counter doen, maar als iemand niet lang kan staan, is er bijvoorbeeld de sta-op kruk. Bij UWV kun je voorzieningen aanvragen voor de nodige materialen of bijvoorbeeld een jobcoach.”
Andere benadering van behoefte
Keijner verwoordt nog een andere belangrijke ervaring: “Ik doe dit werk al twintig jaar en werkgevers zijn altijd bang voor mensen die niet 100% matchen. Als je daar niet op focust en iemand een kans gunt, win je zoveel. Je maakt de kandidaat blij en je krijgt een trouwe collega in je team. Ook op de werkvloer van onze locaties heeft het een positief effect, het geeft zoveel terug. Aan deze andere benadering en invulling van de werkgeversbehoefte moeten veel werkgevers soms nog wennen.” Om de mindset van de werkgever te kunnen veranderen, is vooral de communicatie met werkgevers en met de collega’s op lokaal niveau heel belangrijk, benadrukt Van Druenen: “Het blijft altijd mensenwerk, dat geldt voor beide kanten. Het is belangrijk dat we elkaar blijven vinden. Vanuit UWV besteden we extra aandacht aan de mensen in het veld, we blijven collega’s informeren en ook laten we de resultaten zien. Soms zijn er in een regio langere tijd weinig plekken en dan kan het contact wat verwateren. Als je iedereen blijft herinneren aan de goede resultaten en mooie dingen, dan denken je collega’s ook vaker aan dat ene bedrijf. Zo simpel ligt het gewoon. En niks menselijks is ons vreemd, als een samenwerking niet lekker loopt, dan gaan we gezamenlijk kijken hoe we het weer op de rit kunnen krijgen.” Keijner beaamt dat het een leerproces is en dat Sodexo daarom zo blij is met de transparantie van UWV. “De kandidaten worden niet als ‘perfect’ aangeboden, er is juist open- en eerlijkheid. Daarom kunnen we ook transparant zijn in dat we veel, maar niet alles kunnen bieden. Dat is eigenlijk een continu proces.”
Warm partnerschap
Na de proeftijd ga je in dienst bij de werkgever en dan houdt de rol van UWV in principe op. Bij speciale doelgroepen kan een adviseur nog contact houden en ook de jobcoaches kunnen tot maximaal drie jaar in contact blijven met de medewerker. Van Druenen: “Als dingen niet goed lopen, verwachtingen toch anders zijn of iemand bijvoorbeeld fysiek achteruitgaat, dan blijft het een warm contact. Dat is het hele verhaal van deze samenwerking, dat we zo goed mogelijk voor mensen een plek organiseren.” Sodexo doet regelmatig overkoepelende metingen en evalueert de lokale processen met collega’s. Bij medewerkers vanuit UWV let de organisatie op specifieke zaken. Keijner vertelt daarover: “Wat we vooral terugkrijgen over deze doelgroep is dat het heel betekenisvol is wat we doen, daar zijn we best trots op.” Ook Van Druenen is heel positief over het totale proces: “Onze samenwerking met Sodexo is wat mij betreft volledig. We evalueren regelmatig met elkaar en daar kunnen aanpassingen op komen. Ik zou het geen huwelijk willen noemen, maar we zijn een partnerschap aangegaan voor de komende twee jaar en dat is in goede en in slechte tijden.” Ook voor Keijner is de toekomst voor deze samenwerking duidelijk: “De mensgerichte aanpak zit vanaf het begin in het DNA van Sodexo en dat willen we in de toekomst nog doelgroepgerichter uitrollen. In de kern zijn we een mensenbedrijf en ook voor de groep die niet 100% matcht, willen we veel breder gaan inzetten, zodat hun aandeel groter wordt.”
Sociaal en praktisch
UWV heeft meer dan 170 van dit soort samenwerkingen door het hele land. Van Druenen adviseert: “Ik ben vooral bezig met werkgevers die inzien dat het voor sommige werkzoekenden wat meer tijd kost, die de situatie begrijpen en willen investeren om hen weer aan het werk te helpen. Vaak zijn het grote landelijke en regionale ondernemers, maar ook kleinere werkgevers zijn welkom. Bedrijven kunnen contact opnemen met het WerkgeversServicepunt van UWV voor begeleiding en advies of andere bedrijven in hun omgeving opzoeken, conculega’s met het netwerk van De Normaalste Zaak. Het is een investering in tijd en energie, als een bedrijf daar niet toe bereid is, dan wordt het lastig. Gelukkig hebben we heel veel werkgevers in Nederland die openstaan voor medewerkers die niet altijd in een hokje passen. Maar we kunnen er altijd meer gebruiken”, eindigt hij lachend. Sodexo is voorlopig heel tevreden met UWV en ziet meer mogelijkheden. Keijner: “We zijn enorm trots op deze partner, UWV is dé bron voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de breedste zin van het woord. Bovendien zijn ze zo groot, met alle vertakkingen op regionaal gebied en de lokale initiatieven, dat we graag verder willen uitbouwen.” Keijner ondersteunt de oproep van Van Druenen aan bedrijven om zich aan te melden: “Omarm de gedachte, schrik er niet voor terug. Natuurlijk betekent het iets voor je operatie, tijd en capaciteit, maar dat is allemaal ondergeschikt aan wat je er als organisatie voor terugkrijgt. Je hebt een arbeidsgat gevuld en een medewerker for life erbij, want die krijgt de kans van zijn leven. Dus je bent niet alleen sociaal bezig, het levert je in de praktijk ook veel op.”