EINDHOVEN - Dit jaar wordt het beste jaar van Vapiano in Nederland tot nu toe, voorspelt de driekoppige directie. Terugkerende gasten en meer restaurantopeningen in 2015 bieden een omzetplus van 20 tot 25 procent, wellicht meer. De in Duitsland geteste restaurants langs de snelweg zouden de Nederlandse spurt nog verder op kunnen voeren.
De eerste weken in het nieuwe restaurant in Tilburg stemmen directieleden Jeroen van Welsenes, Wibo Rademaker en Rob Schut positief over het Brabantse avontuur, dat wordt doorgezet met de opening in hartje Eindhoven. Dat wordt het grootste restaurant van Vapiano tot nu toe. Rademaker is net als zijn twee compagnons ‘heel nieuwsgierig’. “Eindhoven is weer een totaal andere stad dan Tilburg.” Schut weet dat Tilburg inmiddels zevenhonderd gasten per dag bedient. “Alleen Rotterdam Plaza was sneller vol.” Een teken dat Vapiano in Nederland bekender begint te worden, vindt Rademaker. Het verklaart eveneens waarom het drietal bijna heeft getekend voor een locatie in Groningen. Ondertussen wordt de Randstad echter niet vergeten. Rademaker: “We willen nog steeds een goede locatie erbij in Amsterdam of Rotterdam.” Utrecht staat ook nog altijd op de lijst, zegt Welsenes, ondanks eerdere onenigheid met de gemeente en lokale horeca-ondernemers. Breda, Arnhem, Nijmegen, de Vapiano-aanvoerders hebben nog altijd het doel van vijftien tot twintig restaurants op Nederlandse bodem helder voor ogen.
Snelweg
Vooralsnog staan alleen steden op het verlanglijstje met een inwonersaantal van 125.000 of meer. In kleinere steden zou het concept in de knoop komen met de 40 procent ruimte die de backoffice en de keukens nodig hebben versus het aantal stoelen. Schut: “Die meters veranderen niet. Op 500 à 600 vierkante meter blijft er dan 100 vierkante meter over voor tafels en stoelen. Dat betekent dat die een aantal keren op een dag bezet moeten zijn om rendabel te zijn.” In thuismarkt Duitsland denkt Vapiano na over een format voor kleinere steden, weet Schut. “Daar liggen de verhoudingen lunch en diner 50/50, heel anders dan hier.”
Een mogelijke kentering voor de groei van Vapiano in de toekomst is de ontwikkeling van de zogeheten free standard, zegt Rademaker: nieuw ontwikkelde restaurants aan de snelwegafritten. Een dergelijk restaurant wordt inmiddels getest bij Neurenberg. “Als dat aanslaat, zal dat een heel grote impact hebben op de ontwikkeling van Vapiano”, bezweert Rademaker. Met zijn Van der Valk-achtergrond indachtig weet hij dat er veel van dergelijke locaties in Nederland zijn. “Ik denk dat de Nederlander, gezien de kleine afstanden, heel bereid is naar Vapiano toe te rijden, als we makkelijk bereikbaar zijn met voldoende parkeergelegenheid.”
Terugkerend
De extra restaurants en de steeds vaker terugkerende gasten leveren Vapiano dit jaar volgens het drietal een heel grote sprong in omzet op. Rademaker denkt aan 20 tot 25 procent, misschien wel meer. Vorig jaar bedroeg de omzetplus 20 procent. “De bestaande locaties groeien daarbij ook nog”, zegt Rademaker. “We zien dat we heel veel terugkerende gasten hebben.” Initiatieven als het spaarprogramma Vapiano PEOPLE, speciale ladies nights en kids days houden de klant ook vast. Aan die gast wil Vapiano nog meer vertellen dat alles vers wordt bereid op locatie, zegt Welsenes. “Tot het toetje aan toe. Dat is een belangrijk onderdeel van onze filosofie en willen we dus nog meer gaan vertellen.”
Resultaat
Qua resultaten was 2014 tot nu toe veruit het beste jaar, aldus Welsenes. “We hebben de kosten steeds beter onder controle. Het nieuwe personeelsregistratiesysteem draagt daar aan bij.” Een aantal locaties die voorheen zeer uitdagend waren, trokken het afgelopen jaar bij wat betreft omzet. Schut: “Bijvoorbeeld het restaurant aan de Oosterdokskade in Amsterdam. De omgeving was lange tijd een bouwput en die locatie draaide daarom eerst een behoorlijk verlies. Dat is nu een heel klein plusje geworden, waardoor we er in totaal fors op vooruit zijn gegaan.”
Bron: Out.of.Home Shops