BAARN – Een week na de invoering van het verbod op tabak en tabaksproducten in de supermarkten heeft Orange Peak Company, dat transactiegegevens van tankstations verwerkt, de eerste balans opgemaakt. Tabakswaren mogen per 1 juli enkel nog in tankshops, tabak & gemak- en tabakspeciaalzaken verkocht worden. Dat het verbod een positieve invloed heeft op de totale verkopen is uit de eerste datagegevens te lezen.
Orange Peak Company geeft inzicht in de veranderende dynamiek van tabaksverkoop in de tankshops in de eerste week van juli. De cijfers zijn gemeten vanaf 1 januari 2023. In de dataverwerking zijn de liggingen en aankooptransacties van verschillende shops meegenomen. De data geeft een betrouwbaar beeld van het Nederlandse petrol-kanaal.
Stijging
De unieke inkijk in transactiedata laat, ondanks de stijging die al het gehele jaar te zien is, toch een opvallende stijging op maandag 1 juli in de verkopen zien van 12,2% ten opzichte van een week eerder. Eigenlijk tegen de verwachting in, want juli is altijd een mindere maand dan mei en juni. Zo was er in 2023 ook een daling van 9.8% tussen die maanden.
De huidige stijging is op alle weekdagen terug te zien en is niet incidenteel. Opvallend feitje: Vóór de EK wedstrijd Nederland- Roemenië, op maandag 1 juli om 17.00 uur, werden 69% meer transacties op sigaretten gemeten dan de week ervoor.
Invloed verkoopverbod in supermarkten
Niels Rijnart, business consultant in het out-of-home team van Orange Peak Company verduidelijkt: “Als je puur naar de trendlijn kijkt op basis van de cijfers van vorig jaar, zou je een daling verwachten. Echter, er heeft een verandering plaatsgevonden: die van het verbod op tabaksverkoop in supermarkten. Dit heeft behoorlijke invloed op de totale verkopen in de tankshops. Doordat het aantal verkooppunten sterk is gedaald, is er dus een stijging te zien in de tabaksverkopen in de petrolbranche.”
Lees verder onder de foto ↓
Verschil met andere liggingen
De stijging van sigarettenverkoop in het eerste half jaar van 2024 is vooral merkbaar bij petrolbedrijven in de woonwijken. Deze steeg met 22,3%, Orange Peak Company zegt dat dit logisch is gezien de bereikbaarheid van deze tankstations gecombineerd met het gedrag van de supermarkt consument. Maar het verschil is wel groot met de andere liggingen. Zo is er slechts een stijging van 0,3% te zien in het aantal transacties en aantal verkochte eenheden bij rijksweglocaties.
Kansen
“Als je naar de toenemende klantenstroom kijkt, zal ook de verkoop van margerijke, andere artikelen stijgen. Gemiddeld kocht ruim 10% van de rokers ook een koud drankje, en 5,5% nam iets uit de zoetwaren categorie mee. Hier liggen grote kansen voor de ondernemers”, aldus Orange Peak Company.
Bron: Out.of.Home Shops