‘S-HERTOGENBOSCH – Ruim drie op de vier bezoekers van restaurantketens verwachten binnen twaalf maanden terug te keren. Klanten van koffie- en lunchketens zijn loyaler dan die van restaurantketens, blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
De bezoekfrequentie en de intentie om terug te keren brengen de loyaliteit van restaurantbezoekers in kaart. Gemiddeld bezoekt een klant een restaurantketen 1,6 keer per jaar. Daarnaast wil 77% binnen twaalf maanden terugkeren. Dit wijst op een sterke klantloyaliteit.
Loyale klanten
Moeke heeft zeer loyale klanten. De keten valt door de bovengemiddelde frequentie (2,5) feitelijk zelfs buiten de matrix. Dadawan scoort uitzonderlijk goed op terugkeerintentie (97%) en heeft een bovengemiddelde bezoekfrequentie van 1,7. Montimar presteert sterk binnen de matrix met een hoge frequentie (2,1) en een terugkeerintentie van 85%, terwijl Gauchos met een bezoekfrequentie van 1,7 en een terugkeerintentie van 87% eveneens bovengemiddeld scoort.
Lagere loyaliteit dan bij koffie- en lunchketens
Restaurantketens scoren lager op terugkeerintentie (77%) en bezoekfrequentie (1,6) dan koffie- en lunchketens. Klanten bezoeken deze ketens gemiddeld 2,7 keer per jaar en 84% is van plan terug te keren. De terugkeerintentie ligt ongeveer op hetzelfde niveau als in de fastfoodmarkt (76%), maar de bezoekfrequentie is onder de fastfoodketens duidelijk hoger (3,3).
Bron: Out.of.Home Shops