Spa reduceert aantal calorieën van Spa Fruit

MADE - Als marktleider in natuurlijk mineraalwater weet Spadel als geen ander dat het moet meebewegen met de gezondheidstrend. De vraag naar natuurlijke producten met duidelijke oorsprong neemt toe, evenals de vraag naar frisdranken met minder calorieën.

Lisa van der Linden |

Spadel heeft daarom het aantal calorieën van Spa Fruit gereduceerd. Out.of.Home Shops sprak met Tanya van Alphen, channel manager Travel & Convenience, en Iris Gerards, channel manager Care, Education en Catering bij Spadel over de vernieuwde Spa Fruit met minder calorieën. “Het reduceren van het aantal calorieën van Spa Fruit heeft ongeveer een jaar geduurd”, vertelt Gerards. “Spa Fruit was al laag in calorieën, maar dat was nog niet voldoende. De range van natuurlijkheid is zo belangrijk dat het product nu geen 28 calorieën meer bevat, maar maximaal 19 per portie.”

Ambitie
Met de reductie wil Spadel het product nog meer laten aansluiten bij de wensen van de consument. De reguliere Spa Fruit gaat over in de low calorie-variant. “We noemen de vernieuwde producten Spa Fruit low cal en het varieert per smaak hoeveel calorieën er in zitten. Dat is afhankelijk van de grondstoffen. 19 calorieën per 100 milliliter is wel de bovengrens. De ambitie is natuurlijk om een product neer te zetten met zo min mogelijk calorieën, maar de smaak is net zo belangrijk”, zegt Van Alphen. “Het moet wel genieten blijven.” Aan de huidige packaging wordt de boodschap toegevoegd dat er nu minder calorieën in Spa Fruit zitten. “Frisdrank wordt nog met name gedronken op feestjes en tijdens genietmomenten. Daarnaast zien we dat er steeds minder regular varianten worden verkocht.” Het is volgens Gerards daarom aan de fabrikanten om nu al na te denken over een categorievisie die draait om minder suiker. Spadel en een aantal andere fabrikanten doen dat al. Nu moeten ook de ondernemers meegaan in die visie.

Groei
De categorie ‘minder suiker’-producten kan volgens Van Alphen nog verder groeien en zich beter positioneren in petrol. Momenteel bestaat 80 procent van alle dranken in petrol uit energiedranken, cola en water. Het marktaandeel van Spa in petrol ligt momenteel op 90 procent. Dat komt vooral vanuit waters van Spa, waaronder ook Spa Touch Of, natuurlijk mineraalwater met een smaakje. “De categorie water groeit sterk”, vertelt Van Alphen. “Wij denken dat er potentie is voor een nieuwe categorie die wij ‘bewust genieten’ noemen. Dat wil zeggen: frisdranken met weinig calorieën, want soms wil de klant toch een genietmoment met minder calorieën. Spa Fruit is zo’n frisdrank.”

In het schap heeft Spadel de grote wens om Spa Fruit dan ook te categoriseren onder frisdranken, vanwege het koolzuur dat erin zit. “Spa Fruit willen we bijvoorbeeld ook niet naast Spa Duo. Dat is een geheel ander product, omdat het geen koolzuur bevat. We adviseren om koolzuurvrije en bruisende frisdranken niet dicht naast elkaar te plaatsen. Dat is verwarrend voor de consument”, vertelt Van Alphen. “De consument beslist vooraf of ze een koolzuurvrije of bruisende drank wil kopen, maar pas voor het schap kiest ze het product.”

Groeisegment ‘Bewust Genieten’
De caloriereductie zorgt er bovendien voor dat Spa Fruit weer welkom is op scholen. “We hebben veel verloren op deze positie, doordat we uit de vendingmachines zijn gehaald vanwege een te hoog aantal calorieën. Weer terugkomen op deze locatie is ons grootste doel”, vertelt Gerards. Frisdranken mogen maximaal 110 calorieën per portie bevatten om een plek te kunnen bemachtigen in de vendingmachines op scholen.

Spadel is category leader in petrol en weet veel over de klant door eigen onderzoek en onderzoek van GfK. “We gaan altijd met gestaafde informatie naar formules, ondernemers of category managers. We vertellen hen dat ze met producten die minder suiker bevatten juist een aanbod hebben waar de consument om vraagt”, stelt Van Alphen. “Ze moeten weten dat ze kunnen profiteren van producten uit dit groeiende segment dat zich op minder calorieën richt. Kennis is een toegevoegde waarde.” Een voorbeeld hiervan is ‘het keuzemoment van de consument’. Spadel had eerder namelijk het idee dat consumenten bij binnenkomst van een tankstation al wisten of ze water of energydrank gingen kopen. Naar aanleiding van onderzoek van GfK werd dat idee daadwerkelijk bevestigd. “Dat zijn uitkomsten waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen”, vertelt Van Alphen. “Door concrete keuzes zoals met vernieuwende producten te komen of het aanbieden van frisdranken met minder suiker, voldoe je als ondernemer aan de verwachtingen van de consument.”

Verder investeren
Het komende jaar blijft Spadel verder investeren in Spa Fruit en Spa Duo. Dat laatste is een frisdrank zonder koolzuur, en laag in calorieën waardoor het product in het zelfde groeisegment valt als Spa Fruit. “We moeten niet te snel door willen en de tijd nemen om aan deze producten aandacht te besteden”, onderstreept Gerards. Over Spa Duo zegt Spadel de eerste te zijn die een laagcalorische frisdrank zonder koolzuur op de markt heeft gezet om van te genieten. Daarmee doelend op dranken zonder koolzuur die worden gedronken voor het sporten. De enige uitzondering die Van Alphen en Gerards kunnen bedenken is ice tea.  Vanaf week 17 en 18 stroomt de vernieuwde Spa Fruit in op het schap, in zes smaken. Ook Spa Duo zal op korte termijn bij meer out-of-homelocaties te vinden zijn.

Bron: Out.of.Home Shops

grote_foto-a900x525.jpg