Empanada - snack - Gijsbregt.jpeg Traditionele snacks zijn er nog altijd, maar vele hebben een meer premium uitstraling gekregen.

Achtergrond

Snacks, van klassieke naar chique

NIEUWVEEN - Het seizoen is net omgeschakeld naar de herfst en de samenleving verhuist langzamerhand van het terras naar de warme gezelligheid van het restaurant binnen. De barbecue wordt ingewisseld voor de borrelplank. Dit is een jaarlijks terugkerend ritueel, maar verandert er ook iets? Zijn er vernieuwingen of trends in de snackwereld te ontdekken? Out.of.Home Shops vraagt het aan de foodexpert.

Kim Schoonman |

“Het belangrijkste dat er de laatste tien jaar gebeurd is, is dat de snack premium geworden is”, begint Gijsbregt Brouwer, foodtrendwatcher en oprichter van foodplatform De Buik. “Die ontwikkeling zien we in zowel de snackbars als de horeca. We hebben chique snacks gekregen: mooie frikandellen met stukjes venkel erin, loaded fries, snacks die geïnspireerd zijn op gerechten uit andere landen en snacks in samenwerking met een top-chef. Het idee is wel om een betere variant aan te bieden, een spannendere of interessantere variant, maar premium is ook een ander woord voor duurder”, meent hij.

Duurzamer
Een tweede punt dat Brouwer opmerkt is het groeiende belang van duurzaamheid. “De energieprijzen zijn door de inval in Oekraïne door het plafond geschoten. Een snackbar heeft energie als een van de belangrijkste kostenposten. De frituur moet altijd aan staan en superheet zijn. Over de hele linie wordt minder gefrituurd en bijvoorbeeld meer gewerkt met slimme ovens, vooral in cafés en restaurants. En daarnaast wordt gekeken of er minder vlees of ander vlees gebruikt kan worden. Dan krijg je ineens de vega en vegan snacks, Snack van Benefit, Karma Kebab en Cas & Kas bijvoorbeeld. Je ziet een hele trits in die hoek heel hard groeien.”
De derde verandering is dat er tegenwoordig veel meer kipsnacks zijn. “Om een kip te kweken en te komen tot een eetbaar stukje, is veel minder CO2 nodig dan een koe of een varken. Dus een kip is daardoor een veel efficiënter en duurzamer beest. Kip is goedkoop en internationaal, het wordt gegeten van China tot de Antillen en van Zuid-Amerika tot Afrika. Elk geloof mag kip eten. In die zin heeft de kip de wind in de rug.”

Hippere snackbar
Niet alleen de snack heeft een make-over gekregen, ook de snackbar is met de tijd meegegaan. “Twintig jaar geleden wilde niemand meer een snackbar runnen. Consumenten wilden hippere en interessantere dingen. Wat je de laatste tien jaar ziet, is dat het oude concept is afgestoft. Je krijgt concepten als de Frietboutique en ondernemers die bijvoorbeeld direct bij de boer inkopen om aan de beste aardappelen te komen. Ze bewegen mee met de markt, dat is gewoon gezond ondernemerschap.”

Lees verder onder de foto ↓

Gijsbregt 190829-INSPIRE-2019-photosby-Nunesdosanjos.com-92.jpg Gijsbregt Brouwer, internationaal spreker, trendwatcher en dé expert op het gebied van food en media

Crowdpleaser
De snack is niet alleen meer aan de cafetaria voorbehouden. “Het voordeel van de snack in de snackbar geldt ook in de horecazaak. Het is goedkoop, het is snel te maken, veel mensen houden ervan. Dus in eetcafés en op terrassen, maar ook in gewone cafés en bars, heeft de snack min of meer dezelfde marges als drank.” Verrassend genoeg is de klassieke bitterbal in deze golf van modernisering niet verdwenen. Brouwer verklaart: “Enerzijds, omdat die gewoon te prettig is als margemaker. Anderzijds ook omdat wij ‘m als consumenten toch nog heel vaak bestellen, stiekem. Vooral de millennials vallen nog steeds terug op klassieke snacks, misschien een beetje premium. Maar de Gen Z, alles onder de dertig, die snapt die vette hap niet meer zo. Die wil lichter, internationaler eten, vega of vegan en misschien meer keuze.”

Snack van de toekomst
Innovatie in snacks is niet moeilijk, volgens Brouwer. “De klassieke snacks zijn de ultieme processed foods, restvlees. Omdat je dus eigenlijk begint met niet veel, kun je er heel goed mee innoveren.” Als de energieprijzen hoog blijven, dan denkt Brouwer dat de frituur het in het algemeen lastig gaat krijgen, maar het biedt ook kansen voor creativiteit. “Ik denk dat we vaker richting slimmere, goedkopere manieren van bereiding gaan, zoals de airfryer en de slimme ovens, die hetzelfde effect geven als de frituur. Als je daarmee gaat werken, kun je ook andere, nieuwe dingen doen. Empanadas gooi je niet zo snel in de frituur, wel in de airfryer.” Wat gaat erin en hoe wordt het gemaakt, dat zijn de belangrijke punten voor de toekomst. Voor de ontwikkeling van de snackbar ziet Brouwer toekomstige kansen in een hele andere hoek dan de snack. “De grootste ontwikkeling op dit moment in de wereld van directe consumptie zijn patisserie en koude dranken zoals ice tea, bubble tea en iced coffees. Dat zijn wat mij betreft superproducten die ook bij een snackbar passen.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.