plastic-bottles-115071_1920.jpg

Stichting Verpact komt met campagne voor plastic verpakkingen

DEN HAAG – Stichting Verpact wil producenten stimuleren om kritischer te zijn over het ontwerp van plastic verpakkingen, zodat deze beter kunnen worden gerecycled tot grondstof voor nieuwe verpakkingen. Daarom komt Verpact met een campagne.

De verpakkingsorganisatie zegt dat zowel het ontwerp, als de materiaal- en kleurkeuze een grote impact hebben op de recycleketen. Deze kwestie brengen ze onder aandacht samen met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), dat onderdeel is van Verpact, door middel van een campagne. De naam van de campagne: ‘Is jouw verpakking klaar voor morgen’. Onderdeel ervan is een explainer video, nieuwsbrieven, social media posts en trainingen en tools van het KIDV. Hiermee hopen ze meer producenten te stimuleren om de juiste verpakkingskeuzes maken.

Belangrijk
Uit onderzoek van Verpact blijkt dat veel producenten het belangrijk vinden om plastic verpakkingen beter recyclebaar te maken. Bij nieuwe producten denkt 89% van de ondervraagden hier over na. Met de KIDV Recyclecheck kunnen bedrijven checken hoe ze ervoor staan. Hester Klein Lankhorst, bestuursvoorzitter van Verpact, meldt hierover het volgende: “Het is goed om te zien dat de recyclebaarheid van verpakkingen zo top of mind is bij de bedrijven. Alleen als alle partijen in de keten stappen zetten, kunnen we komen tot een circulaire verpakkingsketen en dat begint bij het verpakkingsontwerp. Wij zijn graag aanjager in dat proces en bieden bedrijven de helpende hand.”

Om het aantrekkelijker te maken, komt de stichting met een tariefdifferentiatie. Als verpakkende bedrijven goede recyclebare plastic verpakkingen hebben, krijgen ze korting op het recycletarief dat ze betalen aan Verpact. Dit kunnen ze bereiken door passende labels te gebruiken, te kiezen voor een mono-materiaal en kleurloos of wit plastic. De korting kan wel zestig cent per kilo zijn. In 2025 wordt de korting die bedrijven krijgen wanneer ze verpakkingen gebruiken van gerecycled plastic verhoogd van tien naar twintig eurocent per kilo.

Circulair verpakken
Stichting Verpact heeft ook De Plastic Wijzer, waarin ze doelen stelt omtrent circulair verpakken. “Door verpakkingen goed recyclebaar te maken, wordt een belangrijke stap gezet om de kringloop van verpakkingen verder te sluiten. Het is een belangrijk onderdeel van onze ambitie richting 100% fossielvrije en circulaire verpakkingen in 2050, zodat deze geen schade meer toebrengen aan mens en milieu”, aldus Lankhorst.

Een ander voordeel van goede, recyclebare plastic verpakkingen is dat ze klaar zijn voor de huidige en toekomstige wet- en regelgeving. Volgens de toekomstige Europese wetgeving moeten alle verpakkingen in 2030 recyclebaar zijn. Daarnaast mogen de verpakkingen vanaf 2030 nog maar een bepaald percentage recyclaat bevatten. Als dit niet het geval is, mogen ze niet naar de markt worden gebracht.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops