HAARLEMMERMEER – Schiphol heeft een overeenkomst getekend met de horeca om gezamenlijk aan een duurzame horecatoekomst te werken. De samenwerking stelt zich onder andere tot doel om 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023. Dit wordt met name gerealiseerd door van het totaal verkochte aanbod van voedsel, 60% plantaardig te maken.
Horecapartners werken nauw samen aan een actieplan en richtlijnen, om dit doel van Schiphol waar te kunnen maken. Zo is er gekeken naar duurzamer inkopen, data en reporting, afvalmanagement, communicatie en het ontwerpen en bouwen van horecalocaties.
Keurmerken
Er worden voor meer dan 100 horecalocaties afspraken gemaakt voor een meer bewuste en verantwoorde inkoop van onder andere vlees, vis, cacao, koffie, groente en fruit in de gehele horecaketen. Alle met onafhankelijke keurmerken. Voorbeelden hiervan zijn: fair trade gecertificeerde cacao en koffie, MSC/ASC gecertificeerde vis (2025) en vlees met 1 Beter Leven-ster (2026). Het aanbod van plantaardige producten wordt vergroot, waarmee de CO2-uitstoot die de horeca veroorzaakt, kan worden teruggebracht.Vanaf 2025 gaat Schiphol, volgens de wetgeving, volledig ontbossingsvrij inkopen. Om deze voornemens te realiseren, wordt per horecapartner een plan met daaraan gekoppeld een monitoring en rapportages uitgewerkt.
Concrete plannen
Bastiaan van Asten, senior vice president F&B Commercieel, NEC Business Unit en hoofd Center of Excellence van Avolta: “Duurzaamheid is een integraal onderdeel van Avolta’s strategie Destination 2027. We zijn dan ook heel enthousiast om samen met Schiphol te werken aan concrete plannen om de luchthaven duurzamer te maken. Naast onze intrinsieke motivatie, zien we het als onze verantwoordelijkheid om als grote speler in de markt de transitie naar een duurzamer aanbod en werkwijze te versnellen. Ons gezamenlijke doel is om met meetbare en tastbare resultaten ver vooruit te lopen op de markt. Dit draagt bij aan een schonere en gezondere omgeving voor iedereen. We zijn overtuigd dat onze samenwerking met Schiphol een belangrijke stap in de goede richting is.”
Food Vision 2027
Rob Peters, algemeen directeur Vermaat Nederland, zegt trots te zijn op de samenwerking met Schiphol. “De horeca-ambities van Schiphol en die van ons partnership liggen in het verlengde van onze eigen Food Vision 2027. Om die doelen te bereiken, delen we graag onze kennis en nodigen we iedereen in de keten uit ook bij te dragen aan de verduurzaming van de luchthaven’, aldus Peters.
Tim De Bie, senior manager Commercial Terminal Services Schiphol zegt: Ëen jaar geleden zijn we dit intensieve traject gestart, om de horeca op Schiphol meer duurzaam te maken. Het is ongelofelijk wat voor beweging dit in gang heeft gezet, van ideevorming tot aan het aan boord krijgen van zowel externe als interne partijen, om dit mogelijk te maken. Dit gaat veel van ons en de keten vragen, maar we geloven erin, dat we met het tweejarig uitvoeringsplan toonaangevend kunnen zijn op het gebied van meer duurzamere horeca.”
Afvalvermindering- en scheiding
Ook de Material Flow Management Partners, Seenons en Renewi spelen een belangrijke rol bij het behalen van de ambitie van Schiphol om in 2030 een afvalvrije luchthaven te zijn. Hiervoor komt een dashboard beschikbaar die de afvalstromen van de horeca per locatie inzichtelijk maakt, waardoor er kan worden gestuurd op afvalvermindering en scheiding. Verder is er aandacht voor het verminderen van bouwafval door middel van het toepassen van circulair bouwen.
Centraal staat bij deze initiatieven de passagiersbeleving. Schiphol en de horecapartners willen met hun aanbod bezoekers en reizigers inspireren om duurzamere keuzes gemakkelijk en toegankelijk te maken.
Bron: Out.of.Home Shops