Niels Rijnart OPC.JPG

Proteïnerepen steeds populairder in de tankshops

BAARN – Orange Peak Company, het databedrijf dat transactiegegevens van tankstations verwerkt, blikt terug op verkoop van rookwaar in tankshops in 2024 en ontwikkelingen in de extra verkoop. Als Out.of.Home Shops data-analist Niels Rijnart spreekt, zoomt hij in op proteïnebars, een product dat een opvallende stijging in verkoopcijfers vertoont.

Nanja Pol |

In 2030 stopt de verkoop van tabak in de tankshops. Dat gaat natuurlijk gevolgen hebben voor de ondernemers. Orange Peak Company kijkt niet alleen naar de stijging van de verkoop, sinds de rookwarenban in supermarkten. Het databedrijf analyseert tevens de gegevens van verkoop van tabakswaren, eventueel in combinatie met andere producten. Rijnart licht toe: “Met de uitkomsten van deze data willen we kijken naar ontwikkelingen die er nu zijn en wat deze kunnen betekenen voor de toekomst.”

Proteïnerepen versus candybars
Rijnart geeft een beeld van veranderingen in rookwarenverkoop tot en met november 2024, ten opzichte van 2023. Hij zegt: “Er is een trend in een productgroep waar je tegenwoordig niet meer omheen kan: de opmars van proteïneproducten. De proteïnerepen zijn redelijk nieuw in de markt en vergelijkbaar met een van oudsher gewild artikel in de tankshops, de candybars. Beide producten die in de categorie zoetwaren vallen, hebben ongeveer dezelfde afmeting en zijn een product voor de snelle, lekkere trek, waar bij de proteïnebars de focus op sporters ligt. Je pakt ze gauw even mee.” Orange Peak Company zoomt in op proteïnerepen, omdat er opmerkelijke verschuivingen in de categorie te zien zijn. Zo is er een aanzienlijke stijging in verkoop en omzet, ten opzichte van de traditionele candybars. Nog steeds is de verkoop van candybars hoger, vergeleken met de proteïnerepen, met name op de rijksweglocaties. Maar in de year-to-date cijfers van 2024 (van januari tot en met november) is een stijging van 80,8% te zien in het aantal verkochte proteïnerepen, ten opzichte van dezelfde periode in 2023. In omzet was de stijging 122,2%. Bij de candybars was een daling van 6,6% in het aantal verkochte artikelen zichtbaar, in dezelfde periode, vergeleken met 2023. De omzet steeg echter wel met 6,7%.

Rijnart: “Die stijging in omzet voor beide producten is mede toe te schrijven aan de prijsstijgingen van de producten en ook de prijsstijging van de grondstof cacao is van invloed op de cijfers.” Hij vervolgt: “Verder kunnen bewustzijn en gezondheid redenen zijn waarom de verkoop van proteïnebars meer is gestegen. Je ziet dat sommige grote fabrikanten ook een gezonde, wat sportievere lijn op de markt hebben gebracht, zoals het merk Be-Kind of de Snickers-proteïnelijn van Mars. Verder zie je dat portiegroottes veranderen. De repen worden kleiner, een vorm van krimpflatie.”

Grotere zichtbaarheid
Rijnart legt de verschuiving uit: “Je ziet de verkoop stijgen omdat er een grotere zichtbaarheid, extra placement en een betere schappositie is van proteïneproducten. Dit zie je ook bij andere verkoopkanalen, zoals supermarkten.” Bij de rijksweglocaties is de stijging in verkoop het hoogst. Bij tankshops buiten de bebouwde kom, op industrieterreinen en in woonwijken stijgt de verkoop minder hard en verloopt geleidelijk.

Data van 2025
De consument is bereid om veel meer te betalen voor de dure producten binnen de shop. Vanuit de data kunnen we niet achterhalen welke doelgroep dat is. Maar dat heeft kennelijk te maken met marketing van het type product”, aldus Rijnart. Hij zegt benieuwd te zijn of de opmerkelijke veranderingen straks in de data van 2025 te zien zijn. En ook is hij nieuwsgierig naar de cijfers van de sigarettenverkoop volgend jaar.

Impact
De verkoop op rookwaren is dit jaar gestegen, ten opzichte van 2023, dit is mede een gevolg van het verkoopverbod in de supermarkten, die een impact heeft gehad op andere kanalen. Rijnart: “Zoals op de tankshops. Er is in november van 2024 een verdubbeling, ten opzichte van november 2023. Dit betekent een vermeerdering in omzet van 100,4%. Een stijging was natuurlijk te verwachten, maar een verdubbeling is aanzienlijk te noemen. Bizar eigenlijk, gezien de ontmoediging op roken.” Ook hierin moet in acht worden genomen dat de verkoopprijzen omhoog zijn gegaan, mede door de accijnsstijging. Rijnart noemt de trend dat er aan het einde van het jaar een daling te bemerken is, net als vorig jaar november. Toen was die daling 6,6%. Nu, in 2024 is het een daling van 5% richting eindejaar, iets minder hard dan vorig jaar. “In het nieuwe jaar willen we graag nog verder ingaan op de verkoop van tabakswaren en de gevolgen hiervan, voor ondernemers”, aldus de data-analist.

Bron: Out.of.Home Shops