chocopasta.jpg

Pilot CBL en Rabobank onderzoekt succes nieuwe foodproducten

DEN BOSCH - Het Consumer Behaviour Lab (CBL) en Rabobank zijn een pilot gestart waarin is onderzocht hoe de kans op succes van innovatieve, gezonde en duurzame voedselintroducties kan worden vergroot. Tijdens het ‘Ontdek Onderzoek’ (een consumentenonderzoek) waaraan vijf start-ups of scale-ups hebben deelgenomen, werden producten uitontwikkeld en geïntroduceerd, nog voordat deze op de markt gebracht worden.

Redactie |

Aan de hand van de resultaten van het onderzoek, van het CBL en Rabobank, kunnen foodbedrijven hun product aanpassen en beter laten aansluiten op de wensen van de consument. Het CBL is een samenwerking tussen HAS green academy (lectoraat Design Methoden in Food) en Bamboo Brands, met als partners Theo Toering van Bamboo Brands en Antien Zuidberg van HAS green academy. “We weten dat 80% van de nieuwe innovaties na een jaar niet meer in het schap staan en met dit onderzoek kunnen we dat percentage verlagen. Dit komt doordat we met dit onderzoek zo goed mogelijk kijken naar het daadwerkelijke koopgedrag van consumenten: namelijk bij het juiste schap, met de consument die dit type product koopt, en inzicht van het favoriete product van de consument”, aldus het CBL, dat overtuigd zegt te zijn van de methode.

Duurzame innovaties
Voorafgaande het traject hebben de vijf foodbedrijven gepitcht voor Rabobank, HAS green academy en Bamboo Brands. Hieruit kwamen vijf duurzame en gezondere innovaties, Een voorbeeld is de chocopasta op basis van kikkererwten en die minder suiker bevat Het door 4e-jaars HAS-studenten ontwikkelde prototype is door de ondernemer, Isil Dijkstra, opgeschaald en ook de verpakking is verder ontwikkeld. Daarna heeft het CBL het product enkele dagen getest in een supermarkt. De conclusies van deze test zijn gedeeld met Dijkstra, die met de bijbehorende adviezen aan de slag kan voordat het op de markt gebracht wordt. "Het Ontdek Onderzoek gaf ons precies de handvatten die we nodig hadden en bood ons de kans om het product te optimaliseren nog vóór we met de productie starten. Dit onderzoek is niet alleen zeer waardevol voor start-ups, omdat het de kans op mislukte introducties in de retail verkleint, maar draagt ook bij aan een duurzamere voedselindustrie door voedselverspilling te voorkomen”, aldus Dijkstra.

Inzichten
Ook Do Bongers, oprichter van Basic Theory Ferments heeft met kimchi, op basis van reststromen, deelgenomen aan de pilot. Bongers zegt: “We willen groeien en de overstap maken naar de supermarkt. Met dit onderzoek hebben we inzichten gekregen met betrekking tot gewenste verpakkingsgrootte, het gewenste design en claims en ook in welk schap ons product moet liggen.”

Risico
Rabobank wil aan de hand van deze pilot onderzoeken of het risico van startende ondernemers kan worden verlaagd. Marcel Lambregts, sectormanager Food van Rabobank: “De Rabobank Innovatielening (RIL) wordt door onze bank ingezet voor innovatieve starters, ook als het gaat om de voedseltransitie. Met het onderzoek van CBL kunnen we de producten van de aanvragers van een RIL vooraf laten toetsen in de retail. Daarmee kan het risico voor de startende ondernemer verder worden verlaagd en daarmee ook voor onze RIL. We ondersteunen de activiteiten van CBL dan ook graag."

Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops