1G8A0423-2.jpg

Horeca Ontwikkel Platform van start

AMSTERDAM – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is begin april van start gegaan met het Horeca Ontwikkel Platform (HOP). Dat doen ze in samenwerking met De Horecabond en CNV.

Redactie |

Het platform is opgericht om de horeca te versterken met projecten die moeten zorgen voor betere samenwerking op de werkvloer, goede opleidingen en een positief imago van de sector.

Zowel werkgevers als werknemers dragen financieel bij aan HOP. De werkgevers dragen 0,2% van het brutoloon van een werknemer af, waarbij zij zelf de helft daarvan voor hun rekening nemen. De premie is verplicht voor alle werkgevers en werknemers in de horeca.

Uitdagingen
KHN schrijft op de website dat als het gaat om de toekomst van de horeca, samenwerking tussen werkgevers en werknemers heel belangrijk is. De sector staat voor stevige uitdagingen, zoals een krappe arbeidsmarkt, moeite om nieuw personeel te vinden en behouden en het gebrek aan tijd en/of middelen om zich verder te ontwikkelen. “Deze uitdagingen kun je niet in je eentje oplossen”, staat er te lezen.

De opgehaalde premie gaat goed ingezet worden. Zo gaat er een deel naar structurele, sectorbrede programma’s zoals imago-initiatieven, innovatie of kennisdeling. Er wordt ook budget gereserveerd voor initiatieven van derden, bijvoorbeeld als organisaties of ondernemers zelf een leertraject of opleidingsaanpak willen opzetten.

Impact
“Met HOP investeren we in vakmanschap, opleidingsmogelijkheden, imago en instroom. Zaken waar elke ondernemer vroeg of laat profijt van heeft; of je nu een familierestaurant, een café of een keten runt”, zegt KHN op de website. “Denk aan jongeren die op studiekeuzebeurzen in aanraking komen met de horeca. Aan landelijke campagnes die laten zien dat werken in de horeca méér is dan een bijbaan en dat je er ook een loopbaan in kunt opbouwen. En aan medewerkers die nieuwe vaardigheden leren, bijvoorbeeld via e-learnings of interne leertrajecten. Dat soort impact bereik je niet in je eentje. Je kunt als individuele ondernemer moeilijk zelf een campagne starten of op beurzen staan namens de sector. Maar samen lukt dat wél.”

Bron: Out.of.Home Shops