Philippe Vorst: 'New York Pizza zet in op duurzaamheid'

AMSTELVEEN - New York Pizza opent elke week een nieuwe locatie en zal aan het eind van dit jaar 200 franchisevestigingen tellen. Op dit moment houdt de pizzaformule zich volop bezig met de landelijke uitrol van eigen bezorgsoftware over deze vestigingen. 

Een derde belangrijke doelstelling is om vanaf 1 januari 2019 in het kader van duurzaamheid alle plastic consumentenverpakkingen uit te bannen. Deze ambities ontvouwt Philippe Vorst, directeur van New York Pizza, in een uitgebreid interview met Out.of.Home Shops. Naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de inmiddels ruim 175 vestigingen tellende pizzaformule laat hij zijn licht schijnen op verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind. In 1991 legde hij met een afstudeerscript voor zijn studie bedrijfseconomie de basis voor New York Pizza. Samen met zijn vriend Richard Abram en zijn broer Max die de keten in 2010 vaarwel zei, maakte hij werk van het streven om pizzaslices aan de man te brengen op A-locaties. Na de opening van de eerste New York Pizza slice-vestiging aan het Spui in Amsterdam, volgden in een snel tempo diverse andere locaties.

Wat waren je plannen met New York Pizza 25 jaar geleden?
“Ons doel was om met een topkwaliteit pizzaslices op A-locaties zo snel mogelijk voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse fastfoodwereld. Hetzij op eigen kracht, hetzij door het openen van franchiseondernemingen. Op basis van literatuuronderzoek had ik toen al een duidelijk zicht op de trend dat ook consumenten in Nederland in de jaren daarna steeds meer in een uitnodigende sfeer buiten de deur zouden gaan eten. Zij gaven destijds 15% van hun geld dat zij aan voedsel besteedden uit aan buitenshuis eten. In Amerika werd destijds voorspeld dat dit percentage binnen een paar jaar naar 50% zou stijgen. 45% van de Nederlandse bevolking at in 1990 gemiddeld twee keer per maand buiten de deur voor ontbijt, lunch of avondeten. Pizza en kip waren hierbij populairder dan hamburgers. Gezien mijn ‘goede’ onderzoek van de toenemende buitenhuisconsumptie, is het denk ik terecht dat ik een 9 voor mijn afstudeerscriptie heb gekregen. De bedoeling was om naast pizza ook lasagne, salades, pasta en milkshakes te gaan verkopen. Het eerste jaar wilden we elke vier maanden een nieuwe franchiselocatie openen.”

Heb je deze eerste ambities voor je gevoel kunnen verwezenlijken?
“Terugkijkend zijn het acht nieuwe locaties binnen twaalf maanden geworden en zijn we geen milkshakes gaan verkopen. De laatste jaren gaat het nog harder met de opening van extra franchisevestigingen. Op dit ogenblik openen we er 30 per jaar. Aan het eind van 2018 staat de teller op 200 locaties. Het enige waarin mijn toenmalige businessplan afwijkt van de huidige situatie is thuisbezorging. Hiermee zijn we pas in 1996 gestart. Bezorging vormt nu 90% van onze omzet.”

Hoeveel kennis had je van pizza’s toen je van start ging?
“Ik dacht aanvankelijk dat ik bankier zou worden, dus ik wist niets van pizza’s, horeca, toeleveranciers en franchiseketens. Ik ben me hierin grondig gaan verdiepen, heb me veel pizzakennis eigen gemaakt en altijd mensen om me heen verzameld voor zaken waar ik zelf geen verstand van heb. Aanvankelijk was het plan om pizza’s te maken met voorgebakken bodems. Omdat we deze bodems zelf niet lekker vonden, besloten we zelf vers deeg te gaan produceren. Dit was de aanleiding voor de opening van onze eigen deegfabriek en groothandel Euro Pizza Products. In de naast ons hoofdkantoor in Amstelveen gevestigde fabriek produceren we nu 52 verschillende soorten deegbolletjes voor klanten in zestien landen, uiteenlopend van pizzaketens en cateraars tot hotels en attractieparken. Onze jaarproductie is goed voor ruim 50 miljoen bolletjes. Dit jaar zullen we zo’n 30% groeien in de productie van deegbolletjes. Naast deeg laten we veel private-labelproducten maken.”

Wat is de grootste teleurstelling die je moest slikken?
“Ach, ik heb vooral in de eerste periode zo ongelooflijk veel fout gedaan. Zo hebben we grote verliezen geleden door buiten Amsterdam nieuwe vestigingen te openen, bijvoorbeeld in de Grote Houtstraat in Haarlem en aan de Beestenmarkt in Leiden. We hadden niet in de gaten dat er naast de hoofdstad maar weinig plekken zijn waar het zowel overdag als ’s avonds druk is. In de ene vestiging gebeurde er in de avond niets en bij de andere was het gedurende de dag uitgestorven. Met acht locaties hebben we deze fout gemaakt en hierdoor maakten we veel verlies. Op dat moment ging het gelukkig prima met onze Amsterdamse winkels en de groothandel. Doordat twee van de drie dingen naar tevredenheid gingen, bleven we veel vertrouwen houden in de toekomst van New York Pizza. Bovendien hadden we rond 1996 de overtuiging dat we met bezorgdiensten konden beginnen. Door fouten en mislukkingen weet ik dat er op het moment dat er iets fout gaat bij ons, vaak direct ideeën ontstaan hoe we dingen wél goed kunnen doen. Vanaf 1998 hebben we nooit meer een cent verlies geleden. De thuisbezorgingsmarkt is sinds 2010 geëxplodeerd. Dit heeft ons een robuuste positie gegeven in thuisbezorging.”

Waarin schuilt het succes van New York Pizza?
“Met New York Pizza, onze franchisevestigingen en onze groothandel Euro Pizza Products zijn we altijd compromisloos geweest en hebben we nooit concessies gedaan aan de kwaliteit van onze pizza’s. We zijn continu bezig om onvoorstelbaar lekkere pizza’s te maken, dat is ons enige uitgangspunt. We komen altijd als lekkerste naar voren uit consumententesten, waarbij onze pizza’s naast die van concurrenten worden gelegd. Onze volledig natuurlijke pizza’s bevatten geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen en hebben een laag suiker- en zoutgehalte. Sinds april van dit jaar zijn we de eerste Europese franchiseformule die veganpizza’s thuisbezorgt. Hiervoor hebben we bewust de samenwerking gezocht met ProVeg, de grootste Nederlandse belangenbehartiger van veganfood, en de Vegetarische Slager. We spannen ons voortdurend in om relevant te blijven bij de consument en bij de markt, of het nu gaat om onze pizza, het merk New York Pizza, onze goede thuisbezorgingsservice of om technologie. Een ander belangrijk deel van zijn succes dankt New York Pizza aan zijn eigenzinnige medewerkers op het hoofdkantoor en zijn franchisenemers. Veel van onze franchisevestigingen worden gerund door ongelooflijk ambitieuze multi-franchisenemers. Binnen ons franchiseconcept genieten zij totale vrijheid in lokaal ondernemerschap.”

Wat maakt je het meest trots als je terugkijkt op 25 jaar New York Pizza?
“Onlangs hebben we in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam met alle medewerkers, franchisenemers en adviseurs een waanzinnig feest gevierd vanwege het 25-jarig bestaan van New York Pizza. In totaal waren er zo’n 450 man. Tijdens dit feest kwam ik tot de conclusie dat ik het meest trots ben op mijn team en dat we samen een hip merk als New York Pizza vormen. Ook ben ik trots dat zij hier allemaal een goede boterham mee kunnen verdienen. Ik zag onlangs mijn buurjongen met zijn vriendje in de straat langsfietsen. Hij zei tegen zijn vriendje: “Dat is de oprichter van New York Pizza.” Die reageerde met: “Cool.” Dat soort kleine dingen zijn het mooist, vind ik. Mijn zoon die altijd heel kritisch is zei onlangs tegen me dat hij de actiepizza buffelmozzarella van New York Pizza lekker vond. Op dat soort momenten voel ik me ook trots, want ‘the proof of the pudding is the eating’ zeg ik altijd.”

Welke onderwerpen staan hoog op de huidige prioriteitenlijst?
“Sinds 2010 houden we ons zowel intern als extern volop bezig met duurzaamheid. Als een van de grootste Nederlandse franchiseorganisaties vinden we namelijk dat we een voorbeeldfunctie hebben op dit gebied. We besteden veel aandacht aan het gebruik van de meest verse ingrediënten in onze producten, gezonde voeding, het minimaliseren van de CO2-uitstoot en aan het leveren van een positieve bijdrage aan de maatschappij. Zo hebben we in 2012 als eerste Nederlandse thuisbezorger in pizza geïnvesteerd in 212 e-bikes voor onze vestigingen. Inmiddels zien we dat formules als Domino’s Pizza en Spare Ribs Express ons voorbeeld volgen. Ik vind het mooi om te zien dat, dankzij New York Pizza, thuisbezorging op e-bikes de norm is geworden. Over twee jaar moeten benzinemotoren volledig uit ons wagenpark zijn verdwenen. Vanaf 1 januari 2019 is al het plastic uit onze klantverpakkingen verbannen. We maken op elk denkbaar terrein een transitie door op duurzaamheidsgebied. Duurzame oplossingen zijn prima toepasbaar binnen onze commerciële bedrijfsvoering en zijn niet per definitie duurder. Ze vergen alleen een andere mindset van iedereen in het bedrijf.”

Hoe ben je als directeur van een pizzaketen ooit in aanraking gekomen met het thema duurzaamheid?
“Mijn vrouw heeft dit onderwerp jaren geleden op mijn pad gebracht. Zij is in positieve zin een ‘ecoterrorist’. Zij heeft veel verstand van duurzame ontwikkelingen en thuis eten we bijvoorbeeld uitsluitend biologische producten. Door haar ben ik hier steeds meer in gaan geloven. Zij heeft me geholpen om met New York Pizza belangrijke duurzaamheidsstappen te zetten. Commercie en verduurzaming gaan bij ons nu prima samen.”

Wat zijn andere aandachtspunten voor de komende tijd?
“Zoals gezegd willen we ook in de toekomst relevant blijven op technologiegebied, specifiek als het gaat om thuisbezorging. Samen met een bevriende compagnon, die een technologiebedrijf runt, hebben we recent voor New York Pizza bezorgsoftware ontwikkeld. Dit nieuwe geïntegreerde systeem wordt gekoppeld aan de bestelsystemen en de kassa’s van al onze vestigingen. Dankzij dit systeem hebben we straks de volledige customer journey van klanten in eigen hand, vanaf het moment dat zij een pizza bestellen tot het ogenblik dat deze bij hen thuis wordt bezorgd. Uitgangspunt is dat wij onze klanten precies willen kunnen vertellen hoe laat de pizza bij hen aankomt. Hiervoor bestond nog geen centraal systeem. Op dit moment zijn al zo’n 80 winkels hieraan gekoppeld. Nog dit jaar volgen al onze andere vestigingen. In februari 2019 zullen onze groothandel en deegfabriek in oppervlakte zijn verdubbeld. Door de forse groei van de afgelopen jaren zijn we in Amstelveen namelijk te krap behuisd. Naarmate we groter worden, moeten we sowieso steeds strategischer nadenken over een zo efficiënt mogelijke inrichting van onze supply chain. Als directeur ben ik hier heel relaxt onder. Ik ben heel benieuwd wat onze volgende battle of uitdaging zal zijn.”

Volgens de FSIN Food 500 is de huidige jaaromzet van New York Pizza 95 miljoen euro. Wat zegt deze omzet jou als creatieve geest achter de formule?
“Dit zegt me niets en tegelijkertijd alles. Als directeur kun je een snel groeiend bedrijf als het onze alleen maar goed runnen als je alle cijfers tot achter de komma kent. Er is dan ook niemand binnen onze onderneming die zo goed op de hoogte is van de omzet en die van onze concurrenten als ik. In absolute zin zegt 95 miljoen euro omzet me niet veel. Ik ben veel meer geïnteresseerd in procentuele verschuivingen in deze omzet en in de daadwerkelijke winstgevendheid van New York Pizza op alle onderdelen. Hoe winstgevender onze formule is, des te meer mogelijkheden we hebben om hard te groeien met New York Pizza. Dit is een belangrijke ambitie. Op dit moment groeien we jaarlijks met 20 tot 25%.”

Bron: Out.of.Home Shops

philippe_vorst_3-a900x525.jpg