HOORN – Waar vroeger strandpaviljoens echte horecagelegenheden van het seizoen waren, zijn ze tegenwoordig vaak het hele jaar door geopend. De locaties met uitgifteluik voor ijs, patat en een blikje bier zijn er nog altijd. Daarnaast verschijnen er volop zaken met een standplaats, het hele jaar rond. Ook zoetwaterstrandpaviljoens schieten als paddenstoelen uit de grond en hippe horecaconcepten maken hun opmars. Wat wordt er gedurende de dag geserveerd?
Oranje Buiten is een typisch ‘urban beachconcept’. Uitbater Arnoud Ruiter, voorheen lakei bij het Koninklijk Huis, start in 2013 een horecabedrijf met een tijdelijk karakter in een portocabin aan de kust van het Markermeer, net buiten het centrum van Hoorn. In 2014 breidt Ruiter fors uit in capaciteit en vervangt de container voor een vast gebouw waar ook feesten, partijen en bedrijfsuitjes gehouden kunnen worden. In 2020, vlak voor de lockdown, stopt echtgenote Masjenka haar carrière in de financiële wereld en wordt mede-eigenaar. Masjenka noemt Arnoud de doener en zichzelf de denker van het bedrijf.
Inspiratie
Het echtpaar gaat er regelmatig op uit om trends in de markt te spotten. Dat kan op vakantie zijn, maar ook tijdens een privé-etentje buiten de deur. Horeca Brains, een inspiratienetwerk en collectieve inkooporganisatie, is een belangrijke bron van informatie voor ondernemers. “We zijn gevraagd lid te worden toen we in 2021 in de Terras Top 100 terechtkwamen. Met deze club doen we inspiratietours in binnen- en buitenland. Op die manier hebben we collega-ondernemers in Berlijn en Edinburgh ontmoet. In grote steden als deze zien we trends in vegan, duurzaam en hip. We nemen die ontwikkelingen mee in onze bedrijfsvoering.”
Service
Personeel is ook altijd op de hoogte van alle nieuwe producten op de kaart, maar daarover wordt niet extra gecommuniceerd. De focus ligt meer op service naar de gast in het algemeen. De drankenkaart spreekt voor zich, aldus Ruiter. De specialiteiten staan in oranje letters vermeld, en dat werkt volgens de eigenaar goed. Op tafel is dan ook geen pos-materiaal te vinden. “Liefmans heeft de parasols neergezet, dat is de enige zichtbare link naar een leverancier.”
Toppers en knallers
Bij de non-alcoholische dranken zijn Ice Tea Green, Sourcy Rood en de Spring Bay Lemonades hardlopers. Bij de alcoholische dranken is dat Hertog Jan pils. “Wij hebben veel vaste bezoekers, met name uit de directe omgeving. Ook in hun keuzes voor dranken zijn die trouw,” legt Ruiter uit. Een absolute terrastopper is er niet deze zomer. De alcoholarme en -vrije bieren zijn erg in trek bij Oranje Buiten, evenals de lemonade-mocktails. De winterknaller van 2023 is lastig voorspellen, maar melkhoudende warme dranken blijven wel populair.
Verantwoord en gezond
De verhouding alcoholische en nonalcoholische dranken hangt af van het moment van de dag en het seizoen. “En van de temperatuur, natuurlijk. We zijn jaarrond geopend. Van april tot oktober elke dag, in de winter van donderdag tot en met zondag. Tot het middaguur worden er met name warme en non-alcoholische dranken besteld. Daarna komen de drankjes met alcohol op tafel”, zegt Ruiter. Er worden gemiddeld evenveel alcoholische als alcoholvrije consumpties besteld. Wel wordt steeds vaker alcoholvrij en -arm gedronken. Vooral de speciaalbieren doen het goed in deze categorie.
Er is landelijk gezien een verschuiving gaande in gezonde dranken. Producenten zijn bezig met de reductie van calorieën en suikers. Herkenbaar, vindt Ruiter. “Ook wij kijken ernaar. Smoothies hebben de perceptie dat ze gezond zijn, maar als ze voornamelijk uit appelsap bestaan, is dat niet het geval. En wij gebruiken al de troebele variant. Verder groeit de vraag naar ‘gezonde’ theedranken, zoals met verse munt, gember en sinaasappel.
Waterbeleid
Ruiter probeert een zo gastgericht mogelijk waterbeleid te hanteren. “Wij hebben Sourcy plat en bruisend water in literflessen en kleine flesjes. Gasten krijgen standaard kraanwater bij de wijn. Op verzoek zetten we ook flessen kraanwater op tafel. Daar doen we niet moeilijk over.” Literflessen Sourcy plat water worden daarom niet veel besteld, de bruisende versie daarentegen wel.
Duurzaamheid
Bij Oranje Buiten wordt ook aan duurzaamheid gedacht. “Alle dranken worden in glas getapt, zelfs met events en bedrijfsuitjes. En de rietjes die worden gebruikt zijn gemaakt van papier”, legt Ruiter uit. Verder komt de wijn komt uit duurzame 20 literboxen, wordt bij het maken van cocktails biologische suiker gebruikt en zijn biologische en plantaardige melkvarianten verkrijgbaar.
Bij evenementen worden frisdranken uit kleine flesjes geschonken. Er is voldoende koelruimte op het terrein aanwezig. Kwaliteit en verspilling spelen een rol bij de keuze voor klein. “In het verleden kregen we klachten: er zou geen of te weinig koolzuur in de frisdrank zitten. Ook moesten we de inhoud van te veel opengemaakte flessen weggooien, omdat we op momenten dat er geen evenementen of partijen zijn, niet uit grote flessen tappen. Alleen wijn komt uit grootverpakkingen en de drie Siciliaanse limonademocktails, afkomstig van Springbay Lemonade, zijn prefab. De siroop wordt met koolzuurhoudend water gemixt”, aldus Ruiter.
Oren en ogen
De bedieningsmedewerkers krijgen aan tafel uit de eerste hand te horen wat de gast graag wil. Zij zijn de oren en ogen van Ruiter. Het assortiment wordt continu vernieuwd en wat bezoekers vinden, is daarbij belangrijk voor hem. Zijn vrouw Masjenka licht dit toe: “Uiteindelijk bepaalt Arnoud het assortiment. Hij is verantwoordelijk voor de inkoop. Hij is de drijvende kracht in de zaak en weet als geen ander wat er leeft en speelt onder de gasten. Daarom is hij daar de aangewezen persoon voor. Ik kijk alleen of de cijfers kloppen.”
Masjenka is niet vies van een goed biertje op het terras, ze heeft Arnoud zelfs ontmoet in een speciaalbierencafé, waar hij barkeeper was. Bij hun favoriete restaurant kiest zij echter liever een ‘potige’ witte wijn.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.