’S-HERTOGENBOSCH – Locatie is de belangrijkste factor voor consumenten bij het wel of niet bezoeken van een restaurantketen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een onderzoek van Multiscope onder bijna vijfduizend Nederlanders.
Vier op de tien bezoekers, oftewel 38%, noemt ‘locatie’ als belangrijkste keuzereden. Daarna volgen aanbod (33%), kwaliteit (30%), prijs (28%) en gemak (26%). Er zijn nog een aantal factoren gemeten, maar die speelde minder een rol voor Nederlanders.
Uit het onderzoek kwamen een aantal opvallende aspecten. Zo noemt 65% van de klanten van Heinde prijs als belangrijkste keuzereden, terwijl ze gemiddeld 138 euro uitgeven bij deze keten. Ditzelfde geldt voor klanten van Montimar, waar 87% ‘prijs’ als belangrijkste factor noemt. Bij Moeke wordt ‘locatie’ het vaakst genoemd (81%). Bij Italiaanse restaurants lijkt ‘gemak’ meer een rol te spelen. Bij Vapiano en Happy Italy noemt 62% dit namelijk als keuzereden en bij de Pizzabakkers 45%. Verder lijkt ‘aanbieding’ maar voor heel weinig Nederlanders prioriteit te hebben (7%).
Bron: Out.of.Home Shops