BREDA – Mondelez International kenmerkt zich in de samenwerking door het gebruik van veel data en onderzoek, zo vertellen Hugo Pero (customer team leader Out of Home), Pascal Koning ( key account manager Out of Home) en Ivo Molkenboer (key account manager Out of Home). Het bedrijf mag de vlag uithangen, want het heeft een Out.of.Home Award gewonnen.
Fabrikant: Mondelez
Categorie: Koek en tussendoor
Criteria: Winstgevendheid & ondersteuning vanuit de fabrikant
Wat is jullie reactie op het winnen van deze award?
Pero: “Wij zijn erg blij met en trots op het winnen van deze mooie prijs. Waardering vanuit de handel geeft ons extra energie om het nog beter te doen. En het is tevens het bewijs dat we op de goede weg zijn.”
Waarom heeft jullie bedrijf deze prijs gewonnen?
Pero: “Mondelēz is een groot bedrijf met meerdere merken in verschillende categorieën en kanalen. Onze kracht is dat we altijd blijven investeren in onze merken middels sterke en onderscheidende campagnes en promoties. We werken met verschillende afdelingen nauw samen om onze merken relevant en top of mind te houden bij onze consumenten. Een voorbeeld van zo’n succesvolle activatie is die van Milka met Snelle, waarin we gebruik hebben gemaakt van AI-technologie. We proberen in te springen op de behoeften van onze klanten. En is er ruimte, dan zetten we samen met hen tailormade acties en campagnes op.”
Hoe dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
Koning: “We streven naar een ‘perfect store’ voor iedere klant, zowel on-als offline. Met onze partners kijken we naar het assortiment en de behoefte van zowel de consument als onze partners. Vanuit onze aanwezigheid in zowel supermarkt-als out-of-homekanalen hebben we enorm veel data en doen we veel onderzoek. Door deze kennis en data te delen, kunnen we onze partners adviseren om de juiste keuzes te maken in de categorie.”
Wat is de kracht van jullie bedrijf in de samenwerking?
Molkenboer: “We hebben een zeer groot assortiment in zowel koek als chocolade. Desondanks proberen we met de juiste focus ons te richten op out-of-homespecifieke items zoals Singles, Oreo Crumbles en Horeca Side Offer. In de huidige context, inflatie en marges, proberen we met onze klanten juist op zoek te gaan naar gezamenlijk onderscheidend vermogen om de toegevoegde waarde van out-of-homekanalen te benadrukken. We staan voor dezelfde uitdagingen en willen samen met onze klanten de consumptie aan blijven jagen.”
Welke veranderingen zien jullie binnen het out-of-homekanaal?
Koning: “Steeds meer mensen vervangen bepaalde maaltijden door meedere snackingmomenten. Ook zien we de kanalen steeds meer in elkaar opgaan. We proberen de consument de juiste snack voor het juiste moment te bieden. Dankzij onze innovatiekracht en de eerder genoemde data en onderzoek slagen we hier steeds in. Door de nieuwe tabakswetgeving verwachten we ook meer traffic in petrol en tabakswinkels. Samen met onze partners volgen wij deze verandering op de voet om zo de juiste adviezen te kunnen geven met betrekking tot onze categorieën.”
Hoe gaan jullie de samenwerking met groothandels en ondernemers komend jaar verbeteren?
Pero: “Zoals aangegeven zijn er behoorlijk wat uitdagingen in de wereldmarkt en out-of-home specifiek. Inflatie stijgt, consumentengedrag verandert en consumenten hebben minder te besteden. Wij willen de consumptie blijven aanjagen door actief met onze klanten samen te werken om consumenten naar out-of-home te trekken. We zullen de consument blijven verrassen met baanbrekende en opvallende activaties en campagnes.
Daarnaast zullen we op het gebied van assortiment met mooie veranderingen komen. Wij hebben binnen Mondelēz sinds zo’n twee jaar een dedicated e-commerceteam dat ons als OOH-team fantastisch ondersteunt. Met alle kennis die wij inmiddels hiervan hebben, zoeken wij de samenwerking op met onze klanten. Hiermee halen we gezamenlijk succesvolle resultaten.
Als laatste willen we op het gebied van data, onderzoek en e-commerce ook onze partners verder helpen om de consumptie in de categorie aan te blijven jagen.”