Danone - Pauline Smale.jpg Bij het team van Danone zijn ze trots op hun positie binnen plantaardige variatie op zuivel en performance proteïne zuivel. Foto: Paulien Smale

Awards - Out.of.Home awards

Danone Nederland: We brengen expertise, variatie en inspiratie in twee zeer relevante segmenten

RIJSWIJK – De jarenlange expertise van Danone leidt regelmatig tot succesvolle innovaties binnen plantaardige variatie op zuivel en performance proteïne zuivel. De handelspartners van het bedrijf belonen Danone om die reden met een Out.of.Home Award 2024. Jan Willem Helming, head of Away from Home & Shopper Marketing, vertelt over de kracht van een goede samenwerking.

Fabrikant: Danone Nederland
Categorie: Zuivel
Criterium: Succes van producten en innovaties

Gefeliciteerd! Wat is jullie eerste reactie?
“We zijn trots dat onze handelspartners ons hebben uitgeroepen tot winnaar. We werken met verschillende afdelingen aan continue optimalisatie van onze bestaande producten, maar ook aan de volgende stap binnen ons portfolio. Met onze handelspartners bouwen we aan relevante segmenten voor de consument, waaronder plantaardige variatie op zuivel en performance proteïne zuivel.”

Waarom heeft jullie bedrijf deze prijs gewonnen?
“Door onze jarenlange expertise in het bouwen van sterke, relevante merken, zoals Alpro Barista, een plantaardig alternatief voor in de koffie. We investeren veel tijd in het delen van onze kennis met onze out-of-homeklanten middels trainingen, we helpen de barista’s met instellingen van machines en handige tools als temperatuurstickers, zodat elke plantaardige drink met de juiste temperatuur wordt opgeschuimd. Bovendien hebben we door ons internationale karakter ervaring, kennis en inzichten uit markten wereldwijd op een segment als performance proteïne zuivel, die we delen met onze handelspartners om de groei te maximaliseren.”

Wat zijn de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
“Allereerst is dat kennisdeling: internationale inzichten lokaal vermarkten, cross category en cross channel, maar ook adequaat inspelen op veranderende shopper journeys. Het gebruik van data helpt ons om trends en kansen te identificeren, waardoor we effectiever kunnen inspelen op de behoeften van de markt en daarmee op die van onze klanten. Data is het fundament onder onze strategieontwikkeling. Als laatste willen we openheid en bereidheid tonen om buiten het gebaande pad de breedheid van de categorieën te leren kennen.”

Wat is de kracht van jullie bedrijf in de samenwerking?
“Als A-merkleverancier nemen wij graag een leidende rol in het creëren van groei, door onze expertise om gezamenlijk optimaal in te spelen op de veranderende wensen en behoeften van de consument. Met Alpro Barista focussen we op inspiratie binnen het koffiesegment door samen met onze partners koffiespecials te bedenken, geïnspireerd door trends. Daarnaast helpen we onze klanten met het trainen van barista’s. Zo bieden we naast een sterk productportfolio ook inspiratie en praktische oplossingen. Ten slotte investeren we in het bouwen van onze merken op een duurzame manier in de verschillende touchpoints qua media en rond het punt van aankoop, zowel voor thuisgebruik als voor buitenshuisgebruik. Komend jaar zullen we ons nog meer focussen op beschikbaarheid, inspiratie en relevantie. Ons doel is overal aanwezig zijn waar en wanneer de consument ons verwacht. We streven ernaar om groothandels nog beter te ondersteunen bij categoriegroei en ondernemers te helpen hun gasten verder te inspireren.”

Welke veranderingen zien jullie binnen het out-of-homekanaal?
“We zien een groeiende vraag naar gezonde en duurzame voedingsopties. Consumenten zijn bewuster bezig met hun gezondheid en milieu-impact. Daarnaast blijft de eiwittransitie een rol spelen binnen het kanaal. In deze trends spelen onze producten een essentiële rol. De gemaks- en directe consumptie wordt door de nieuwe generaties meer als vanzelfsprekend ervaren. Danone werkt samen met de handelspartners aan een goede balans tussen deze twee ontwikkelingen. Zo zijn we een samenwerking gestart met Too Good To Go.”

Wat was het afgelopen jaar absoluut een hoogtepunt?
“Dat is de acceleratie van ons merk HiPRO in de diverse out-ofhomekanalen. We zien dat de consument na de succesvolle jaren van het bouwen in supermarkten, ook onze diverse HiPRO-producten in on-the-golocaties zoekt en koopt. Ons aanbod in out-of-home slaat enorm aan bij deze doelgroep die een actieve levensstijl heeft, welke veelal buitenshuis plaatsvindt. Een ander hoogtepunt voor ons was de succesvolle introductie van onze Alpro Barista Haver bij Kiosk. Tijdens de Week Zonder Vlees hebben we een promotie gedaan, waarbij haverkoffies afgeprijsd waren. Deze actie heeft voor een blijvende, significante groei gezorgd.”