KATWIJK AAN ZEE – Lekkerland opende in Katwijk aan Zee de eerste labstore onder de naam Eet & Gerei. Deze nieuwe testwinkel is onderdeel van Shell-tankstation Harold de Jong.
In tegenstelling tot veel tankshops, die aanbod gedreven zijn ingericht, is in dit geval nadrukkelijk gekozen voor assortiment vanuit de behoefte van de eind consument of liever gezegd gast, meent Lekkerland. In samenwerking met tankshophouders gaat de groothandel en foodservicespecialist de komende tijd meer labstores openen.
Onderzoeken
Directeur inkoop en category management Freek van Beek van Lekkerland benadrukt dat de gast met stip op de eerste plaats staat. “De behoefte van de consument verandert constant. Die wijsheid hebben we niet van onszelf, maar halen we bewust op via verschillende onderzoeken. Het is te kort door de bocht om de klant, in dit geval ondernemer Harold de Jong, te adviseren zonder eerst relevante kennis te verzamelen. Dat hebben we o.a. gedaan aan de hand van een vestigingsplaats onderzoek (VPO). Wie wonen er in de omgeving, wat zijn de potentiële nieuwe afzetgebieden, naar welke producten is veel vraag en naar welke wat minder of juist niet? De antwoorden op deze vragen hebben uiteindelijk bepaald dat dit een mix is van het traditionele tankstation, lunchroom, koffieshop en snackbar”, aldus Van Beek.
Beleving
De shop in de badplaats biedt volgens Van Beek een uitgekiend aanbod ‘to go-, to stay- en to take home-producten’. Brandstof en tabak zijn vanzelfsprekendheden, maar juist het foodgedeelte, met onder andere vers belegde broodjes, snacks, een kippengrill, de vers bereide wafels en koude dranken voeren de boventoon. Dat kan ook worden gezegd van het uitgebreide assortiment aan giftartikelen. Er is voldoende zitgelegenheid waar de bezoekers onder andere een kop koffie kunnen drinken of kunnen genieten van een vers belegd broodje of een lunch deal. Verder staat prominent in de bakery een kippengrill. Hier kan de consument kiezen voor een hele of halve kip, al dan niet met groenten en aardappels. Dit kan terplekke worden gegeten, maar men kan het ook meenemen voor thuis. Van Beek: “Gemak, gastvrijheid en beleving van de consument, daar draait het om.”
Leerproces
Van Beek hecht er waarde aan om te melden dat het van cruciaal belang is om door te blijven ontwikkelen. “We noemen dit niet voor niets een labstore. We zien het als een constant leerproces. Kan best zijn dat tussentijds blijkt dat iets niet loopt of juist moet worden toegevoegd. Als we dat signaleren, passen we het in overleg met de ondernemer aan. De eerste reacties zijn positief, maar we blijven vinger aan de pols houden.”
Lees meer in de komende editie van Out.of.Home Shops.
Bron: Out.of.Home Shops