4Daagse.jpg

Groothandels

Interview: Hanos Nijmegen blikt terug op Vierdaagse

NIJMEGEN – De Nijmeegse Vierdaagse, die dit jaar van 16 tot en met 19 juli werd gehouden, is op tien kilometer na, goed verlopen. Nu de pleisters van de blaren mogen, is het tijd om met vestigingsdirecteur Maarten Alfrink terug te blikken op het evenement.

Nanja Pol |

Alfrink, die ooit zelf de Vierdaagse liep, vertelt: “Deze editie is weer goed gegaan bij ons. Onderschat de week voorafgaande het evenement niet, hè. Ook die is prima gegaan. Veel bestellingen vinden in die periode al plaats en dan is de piek het hoogst. Daar wordt de bezorging vanuit de vestiging op aangepast.” De groothandel maakt de Nijmeegse Vierdaagse sinds 1996 mee. Veel medewerkers werken er al twintig jaar of langer. Er is dus ruime kennis en ervaring in huis.

Het weer werkte dit jaar goed mee. “Regen kan een grote impact hebben, maar dit jaar is het op een fikse bui na, droog gebleven. Voor de rest was het alleen maar zonnig. Deze editie was wezenlijk niet anders dan de andere, behalve dat de laatste dag het traject met tien kilometer is ingekort vanwege het warme weer. De deelnemers gingen niet door de plaats Cuijk, dat bekend staat om de gezelligheid, op de militairen na. Zij hebben die afstand wel gelopen, maar zonder bepakking. De inkorting van de afstand heeft geen invloed gehad op de bestellingen. Althans, we hebben er niets van gemerkt”, aldus Alfrink.

Geen klanten voor één week
Hanos is specialist op het gebied van wijn en verse artikelen, en zegt goed in exclusiviteit te zijn. Maar daar maakt de groothandel niet het verschil tijdens deze twee weken. Er is vooral heel veel vraag naar friet, frituurvet, snacks, broodjes en sauzen. Ook de afname van frisdrank en bier, koek en snoep en koffie en thee stijgt in de week voor en tijdens De Vierdaagse. En bijvoorbeeld AA Drink wordt veel meer afgenomen dan normaal. Hanos levert de grote biermerken en verschillende fusten. “Ook verzorgen we extra apparatuur voor onze klanten. We hebben koelingen en taps op voorraad die we alleen bij onze vaste klanten in gebruik geven, omdat we geen klant voor één week willen. We gaan niet met zijn allen op ons kop staan. En houden continuïteit in de gaten. Het gaat tenslotte niet alleen maar om dit evenement”, zegt de vestigingsdirecteur.

Klantcontact
Hanos Nijmegen zet geen extra personeel in. Alfrink: “Dat is niet nodig. Wel is er die periode op het gebied van logistiek en personeel een interne verschuiving in hoe, en op welk moment werknemers en transportmiddelen worden ingezet.” Zo maakt het bedrijf extra gebruik van kleine bussen met koeling, voor leveringen in het centrum, die worden gereden door de accountmanagers. Deze vorm van transport past goed in het drukke stadscentrum en de chauffeurs hebben geen groot rijbewijs nodig. “We moeten sowieso bij levering in het centrum, vóór twaalf uur de stad uit zijn. En bij de grote drukte hebben we meer tijd nodig voor de bezorging. Het laten bezorgen door accountmanagers heeft een bijkomend voordeel: het klantcontact. De accountmanagers doen dus meteen aan relatiebeheer. We pakken deze momenten om te excelleren en het accent op partnership te leggen. We leveren dan ook extra, buiten de vaste dagen. Normaal komen de transporteurs twee à drie keer per week op vaste dagen. Deze periode komen we, als de klant dat wenst, tot zes keer in een week aan de deur. Het logistieke systeem staat dan op zijn kop, maar daar hebben we ervaring mee”, zegt Alfrink.

Lees verder onder de foto ↓

Maarten Alfrink Hanos.jpg Maarten Alfrink, vestigingsdirecteur Hanos Nijmegen.

Extra markt
Op de vraag of er concurrentie is, reageert Alfrink: “Natuurlijk. Er komen bijvoorbeeld foodtrucks vanuit het hele land die hier de hele week staan. Zij nemen de eerste voorraad van hun vaste groothandel mee, maar doen daarna hun inkopen bij de Nijmeegse groothandels. Die zitten voornamelijk in één straat, de Energieweg. De foodtrucks vormen dus een extra markt voor de groothandels.”

Overuren
In de zomer is een aantal traditionele horecazaken, zoals restaurants, gesloten. Dat staat los van de Vierdaagse, maar omdat er door het evenement een andere vibe in de stad is, gaan er iets meer van dit soort zaken dicht. Ook na de Vierdaagse gaan veel horecabedrijven even dicht. Om de boel op te ruimen. En om bij te komen van de drukte. Tijdens het evenement wordt het personeel namelijk extra ingeroosterd en maakt dus overuren. Daar houden ondernemers na de Vierdaagse rekening mee, voor de medewerkers maar ook voor zichzelf. Personeelstekort is namelijk echt wel een issue voor de horeca.

Alfrink: “Bij ons valt de personeelskrapte gelukkig wel mee. Er werken tweehonderdvijftig mensen bij ons. Tijdens en na de corona is er wel een verschuiving geweest in het personeelsbestand, maar personeelstekort is nu geen issue meer. We hebben het goed onder controle. Er lopen ook medewerkers mee in de Vierdaagse en er zijn collega’s die hem niet lopen maar wel willen feesten. Ook hen geven we de gelegenheid om vrij te nemen. Het is bij ons een ongeschreven wet dat je om het jaar vrij neemt zodat iedereen aan bod komt. Totaal geen issue bij Hanos, dus. Zelf heb ik ook een keer de Vierdaagse gelopen, samen met mijn vrouw. Het was een bijzondere ervaring, maar het is best druk. Ik loop liever in de natuur. En ja, ik feest daarom ook niet al te uitbundig mee. Nou vooruit, een keertje van links naar rechts met de Snollebollekes op zijn tijd.”

Bron: Out.of.Home Shops